Elbiler

Kringlet vej til offentlig bilafgift-regnemaskine ærgrer branchemand

[fusion_builder_container type=”flex” hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_color=”” video_preview_image=”” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_bottom=”” padding_left=”” padding_right=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”true” min_height=”” hover_type=”none” link=”” border_sizes_top=”” border_sizes_bottom=”” border_sizes_left=”” border_sizes_right=”” first=”true”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” content_alignment_medium=”” content_alignment_small=”” content_alignment=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” sticky_display=”normal,sticky” class=”” id=”” margin_top=”” margin_right=”” margin_bottom=”” margin_left=”” font_size=”” fusion_font_family_text_font=”” fusion_font_variant_text_font=”” line_height=”” letter_spacing=”” text_color=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]

Som AutoBranchen Danmark kunne fortælle om i sidste uge, får selvanmeldere alligevel ikke gratis adgang til det semi-automatisk beregnersystem Estimatic gennem Motorstyrelsens hjemmeside, som ellers lå som en forlængelse af opbygningen af Estimatic. Det står klart efter en udmelding fra Motorstyrelsen på baggrund ændrede prioriteringer på Skatteforvaltningens samlede it-ressourcer.

Oprindeligt var det meningen, at godkendte virksomheder via Motorstyrelsens hjemmeside kunne få et login til Estimatic for på den måde at få bedre indsigt i, hvordan den endelig registreringsafgift udregnes på et brugt køretøj ud fra niveaulister, udstyrspakker og lignende data til at understøtte bilens værdi.

Opbremsningen i det digitale udviklingsarbejde ærgrer Jacob Glaven, it-chef og partner i ASG Digital, som til dagligt hjælper branchen med beregninger for netop registreringsafgiften på køretøjer.

“Vi er desværre i den situation, at branchen igen, igen er tvunget til selv at løse problemerne ved beregninger af køretøjers pris og registreringsafgift. Det, der startede som en drøm om at tilbyde en nemmere løsning med hurtigere adgang til beregningerne og mere gennemsigtighed, er desværre brast i denne omgang”, forklarer Jacob Glaven fra ASG Digital.

En meget kompleks opgave

Når man ifølge Jacob Glaven først har siddet med de bagvedliggende værdiberegninger og altså bestemmelse af registreringsafgiften, opdager man hurtigt, at det er en meget kompleks opgave. Processerne for beregningerne kan give de fleste grå hår.

“Jeg tror, at både Skatteforvaltningen og autobranchen selv er enige om, at det her område er meget kompliceret og desværre fortsat fører til uoverensstemmelser mellem hvad, Motorstyrelsen vurderer et køretøjs værdi til, og så det branchen selv regner sig frem. I hvert fald i nogle tilfælde”, siger Jacob Glaven og fortsætter:

“Det skyldes, at det er meget svært at sætte beregninger på en fast, matematisk formel. Ergo er det svært at udvikle automatiske regnemodeller, som vi kan få indsigt i. Og det bærer udmeldingen fra Motorstyrelsen også præg af”, siger Jacob Glaven.

Hvad så nu?

I virkeligheden ændrer Motorstyrelsens udmelding om den mere direkte adgang gennem deres hjemmeside ifølge Jacob Graven altså ikke det helt store i forhold til forretningsvilkår, som autobranchens parter har. En direkte adgang til Estimatic havde ifølge registreringsafgift-eksperten næppe løst alle problemer med uens beregninger.

Men det havde været godt med mere indsigt. Men hvad så nu? Hvor efterlader udmeldingen ifølge Jacob Glaven fra ASG Digital så branchen?

“Fremadrettet vil der være nogle værktøjer, som ASG Digital og øvrige udbydere stiller til rådighed for branchen i forhold til korrekt værdifastsættelse. Motorstyrelsen er sandsynligvis på trapperne med eller færdig med et system, som kan bruges internt i styrelsen. Men i forhold til den hurtige, nemme og offentlige adgang er den nye udmelding et skridt frem og et skridt tilbage, og det er ærgerligt”, siger Jacob Glaven.

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container][fusion_builder_container hundred_percent=”no” hundred_percent_height=”no” hundred_percent_height_scroll=”no” hundred_percent_height_center_content=”yes” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” status=”published” publish_date=”” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” video_preview_image=”” border_color=”” border_style=”solid” margin_top=”” margin_bottom=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” type=”flex”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ spacing=”” center_content=”no” link=”” target=”_self” min_height=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_image_id=”” background_position=”left top” background_repeat=”no-repeat” hover_type=”none” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” border_radius=”” box_shadow=”no” dimension_box_shadow=”” box_shadow_blur=”0″ box_shadow_spread=”0″ box_shadow_color=”” box_shadow_style=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” last=”true” border_sizes_top=”0″ border_sizes_bottom=”0″ border_sizes_left=”0″ border_sizes_right=”0″ first=”true”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]

Seneste nyheder

[/fusion_text][fusion_recent_posts layout=”default” picture_size=”fixed” hover_type=”none” columns=”3″ number_posts=”6″ offset=”0″ pull_by=”category” cat_slug=”nyhed” exclude_cats=”” tag_slug=”” exclude_tags=”” thumbnail=”yes” title=”yes” meta=”no” meta_author=”no” meta_categories=”no” meta_date=”yes” meta_comments=”yes” meta_tags=”no” content_alignment=”” excerpt=”yes” excerpt_length=”0″ strip_html=”yes” scrolling=”no” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” /][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]