Bilforhandlere

Mange brugtvognsforhandlere rammes på avancen

Voldsomme prisfald på brugte biler rammer forhandlere hårdt. AutoBranchen Danmark opfordrer til besindighed og til at have øje for forretningen.

Mange brugtvognsforhandlere havde gyldne tider i kølvandet på coronakrisen og de forsyningsproblemer, den medførte for leveringen af nye biler, men i begyndelsen af 2024 er situationen en ganske anden. 

Hvor mange forhandlere i perioder oplevede, at deres brugte lagerbiler nærmest steg i pris dag for dag, bliver priserne nu sat ned igen og igen – og ofte ganske voldsomt. For de brugte elbilers vedkommende skete det især i begyndelsen af sidste år, hvor Tesla dramatisk sænkede priserne. Og nu har det gentaget sig her i begyndelsen af 2024, hvor prisnedsættelserne ikke bare er kommet fra Tesla, men også flere andre mærker.  

Samtidig er markedet udfordret af, at mange nye aktører har gjort deres indtog, herunder mange nyvognsforhandlere, der enten er begyndt at sælge brugte biler ved siden af nyvognsforretningen eller har lagt forretningen helt om til kun at sælge brugte biler.  

Hos AutoBranchen Danmark, der organiserer en stor del af landets brugtvognsforhandlere, mærker man, hvordan mange forhandlere bliver påvirket. 

“Der er en tydelig frustration blandt mange brugtvognsforhandlere over, at priserne bliver sat så ofte ned og tilmed bliver sat ned så voldsomt. Det rammer virkelig mange på avancen, hvis der da ikke ligefrem er tale om store tab,” siger Nicky Bobak, der er AutoBranchen Danmarks brugtvognsekspert.  

“Man skal selvfølgelig agere i markedet, men det må heller ikke blive et ræs mod bunden, hvor ingen tjener penge. Vi opfordrer derfor til besindighed, og til at man har øje for avancen og ens forretnings langsigtede muligheder,” siger Nicky Bobak.  

Gode muligheder på benzinbiler

Det er særligt elbilerne, der bliver sat ned i pris, men Nicky Bobak påpeger, at der stadig er gode muligheder for fortjeneste ved at sælge benzinbiler. Dieselbilerne er efterspørgslen mindre på, og selvom der bliver solgt en del brugte dieselbiler, sker det ofte med små avancer.  

“Det er vigtigt, at panikken ikke spreder sig, og at man bare sætter alle biler ned i pris. Man skal selvfølgelig være konkurrencedygtig, men priserne skal kun sættes ned, hvis det giver mening. Når man sætter en brugt Tesla ned i pris, fordi en ny Tesla koster mindre, må det jo være sådan, men det behøver ikke at sprede sig til andre mærker, hvor der ikke er prisnedsættelser,” siger Nicky Bobak. 

En gennemgang af brugtvognssalget for 2023 fra Jan Lang, markedsanalytiker ved Bilbasen, viser ifølge Motormagasinet, at brugte elbiler blev sat ned i pris for over 1,1 milliarder kroner i 2023. Den tendens er fortsat ind i 2024.  

Men Jan Lang forudser overfor Motor-Magasinet, at priserne vil stabilisere sig, som vi kommer ind i foråret:  

“Markedet og priserne vil stabilisere sig fra marts. Der er stadig en del skvulp grundet Teslas og Skodas seneste prisjusteringer, men jeg tror ikke, vi kan vente samme kaos, som vi oplevede i begyndelsen af 2023, hvor Tesla som bekendt satte priserne voldsomt ned den 13. januar, siger Jan Lang, markedsanalytiker hos Bilbasen til Motor-Magasinet. 

Kontakt

Nicky Bobak

Eftermarkedschef- og Brugtvognsekspert