Bilforhandlere

Mindre bureaukrati – mere grøn mobilitet

Grønne delebiler, kinesiske elbiler og enklere lovgivning var på dagsordenen, da AutoBranchen Danmark og Dansk Erhverv Transport holdt debat på Folkemødet i torsdags.

Bornholm levede i den grad op til sit kælenavn ”Solskinsøen” under Folkemødet i sidste uge. Under en skyfri himmel arrangerede AutoBranchen Danmark i fællesskab med Dansk Erhverv Transport en debat om grønne mobilitetsløsninger og de regelmæssige barrierer, der hindrer fremdrift på området.

”Den grønne omstilling er en bunden opgave. Intelligente bilafgifter og en god infrastruktur for opladning er stadig vigtige elementer i at få elbilen gjort endnu mere udbredt,” lød det fra Charlotte Brix Andersen, som er leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation i AutoBranchen Danmark

Hun deltog i debatten sammen med Simon Bak Mortensen, som er Head of Leasing & Captives i Santander, Anders Tystrup, som er Pressechef for Toyota og mobilitetstjenesten Kinto i Danmark, samt Venstres transportordfører Peter Juel-Jensen.

Blandt meget andet blev det diskuteret, hvordan delebiler kan mindske både trængsel og ressourceforbrug. Simon Bak Mortensen fra Santander pointerede, at delebilisme kan være mindst lige så gavnligt for miljøet som elbiler, men det kræver et politisk fokus, ligesom omstillingen til elbiler har krævet.

Panelet drøftede også Kinas dominerende rolle på elbilsmarkedet, og hvordan kineserne har formået at sætte turbo på den grønne omstilling ved at skabe gode forretningsmuligheder inden for det område.

Hele vejen igennem debatten blev behovet for færre regelmæssige hindringer og mere smidig regulering gentaget af flere af deltagerne. Bl.a. problemerne med erhvervsdrivende, der får beslaglagt lånebiler, når en låntager kører vanvidskørsel, blev fremhævet som et område, hvor lovgivningen gør det vanskeligere at levere gode mobilitetsløsninger.

Fremtidens vilkår for elbiler

Ladeinfrastruktur, elbiler og grøn omstilling indtog også en central rolle i adskillige andre af Folkemødets mange tusinde debatter.

En debat handlede om, hvordan fremtidens lademarked kommer til at se ud. Her blev det bl.a. diskuteret, om ladeoperatørerne i højere grad skal åbne for hinandens kunder, så man ikke risikerer, at der simpelthen opstår en dyr overkapacitet på lademarkedet, hvor alle aktører forsøger at dække for bredt geografisk.

Udfordringerne omkring oplåsning af forskellige operatørers ladestandere blev også vendt sammen med spørgsmålet om, hvorvidt en fælles ladebrik er vejen frem.

En anden debat tog hul på udfordringerne i København og om det politisk giver mening, at store dele af Københavns p-pladser reserveres til elbiler. Spørgsmålet om hvorvidt den teknologiske udvikling med bl.a. selvkørende biler og evt. trådløs opladning kan mindske presset på parkerings- og ladepladser i fremtiden blev også vendt.

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation