Elbiler

Mythbusting kan give bedre bundlinje

Visse myter om elbiler er sejlivede. Derfor er der et stort uudnyttet potentiale for bilforretninger, der kommunikerer aktivt, ærligt og præcist til kunderne om elbilerne, og adresserer de bekymringer, de mange historier om bilerne, kan give anledning til.

De er besværlige, de gør køreturen langsommere, og så er de potentielle brandbomber. Det er bare nogle af de forestillinger om elbiler, som mange mennesker, stadig har. Godt hjulpet på vej af internettet og online-mediehistorier.  

En ny undersøgelse fra Clever, som snart bliver offentliggjort, viser eksempelvis, at mere end hver fjerde dansker stadig tror, at elbilen kun fungerer til korte distancer. Og selvom salgstallene stiger, vil hele 56 % procent af et repræsentativt udsnit af danskerne ikke vælge en elbil, hvis de skulle ud og købe en ny i morgen. Samtidig har der hen over nogle år været en del mediehistorier om elbiler, der bryder i brand, og det har skabt bekymring hos mange.  

Har kørt Europa tynd uden problemer

En af dem, der kan nikke genkendende til myterne, er elbilsejer og tidligere taxavogmand gennem 26 år, Thomas Wiigh Larsen. Som bilentusiast er han blevet så glad for den glidende, lydløse kørsel i en elbil, at han har kastet sig aktivt ind i kampen for at aflive nogle af myterne, selvom det ikke altid er let.

Jeg har kørt Europa tynd i sommerferien uden nogen som helst problemer. Men når jeg fortæller det til folk, så er der mange, der nærmest virker som om, de ikke tror på mig”, fortæller han og griner: ”Selv min egen mor var skeptisk, da jeg fortalte om vores planer om at køre til Gardasøen i Italien. Hun spurgte om, hvor mange dage, jeg troede det ville tage i elbil. Men det tog kun et par timer længere. Og det er faktisk rigtig skønt at tage en 20 minutters pause hver tredje time for at lade op”, siger han. 

Bilforretningerne skal kommunikere mere præcist om elbilerne

Men Thomas Wiigh Larsen har også et ønske til bilsælgere generelt: ”Fra de mennesker jeg er i kontakt med på online-fora, har jeg kunnet mærke, at en del sælgere enten har oversolgt produktet eller ikke informerer kunderne godt nok om, hvad deres produkt kan og ikke kan. Da jeg selv købte bil, havde jeg researchet på alt, men et ældre par, skal jo have information i et sprog, de forstår. Det er vigtigt for branchen, at kunden får at vide, hvad produktet helt præcist er. Og det skal sælgerne jo altså også vide”, siger han.  

Myten om brandbomber på vejen aflivet

Et andet spørgsmål, der kan opstå hos kunderne, handler om sikkerhed. Og også her er der nogle myter, som bilforretningerne også kan være med til at aflive. Flere medier har berettet om, hvordan elbiler bryder i brand og ikke kan slukkes igen. På den baggrund har der været overvejelser om eksempelvis at forbyde elbiler på færger af sikkerhedsmæssige årsager.  

Beredskabsstyrelsen har dog nu undersøgt sagen og konkluderer, at der ikke er nogen særlig sikkerhedsrisiko ved at vælge elbilen. Nærmest tværtimod. Faktisk brænder konventionelle biler mere end tre gang oftere end elbilerne. Helt nøjagtigt gik der i 2022 brand 1,1 ud af 10.000 elbiler, hvor tallet for fossilbiler var 3,8 ud af 10.000. Omkring halvdelen af brandene var forårsaget af udefrakommende faktorer, og altså ikke selvantænding. Der var i juli 2023 270.000 registrerede el-og opladningshybridbiler i Danmark.  

Elbiler er sikre at køre i

Fra Beredskabsstyrelsen siger Rikke Lykkebo Hald, analytiker i kontoret for viden og analyse: ”Vores første analyse kom i 2021 efter en sommer, hvor flere elbiler brød i brand, og der var meget mediebevågenhed omkring det. Der kom en opfattelse af, at elbiler kan bryde i brand hvor som helst og når som helst. Men det er ikke det, vi ser i vores data. Tværtimod. Elbiler er sikre at køre i.”  

Ud over de tilfælde, hvor brandene skyldes noget udefrakommende, fx ildspåsættelse eller brandspredning, er det vanskeligt ud fra data at vurdere, hvorfor bilerne brænder. Analytikeren fortæller, at indsatslederen ofte angiver ”kortslutning” eller ”svigt af udstyr” som årsag, men at det ikke er muligt ud fra data at fastslå, hvor i køretøjet dette har fundet sted.  

Rikke Lykkebo Hald understreger dog, at det er vigtigt, at man kun bruger godkendte ladere. Her har Sikkerhedsstyrelsen en række gode råd, man som elbilsejer bør følge.  

Hjælp at hente for bilforretningerne

Fra AutoBranchen Danmark kan chef for forretningsudvikling & kommunikation, Charlotte Brix Andersen, nikke genkendende til behovet for at kommunikere mere om elbilerne:  

Rigtig mange mennesker har lyst til at købe en elbil, men synes måske, det kan være lidt en jungle at finde rundt i tilbuddene. Her er det supervigtigt, at bilforretningerne er skarpe på at kommunikere målrettet til lige præcis den gruppe, der gerne vil det grønne, men er usikre på, om det nu er en god idé, og derfor har brug for noget mythbusting fra nogen, der faktisk har sat sig ind i sagerne”, siger hun.  

Hun anbefaler alle bilforretninger, der gerne vil blive bedre til elbilskommunikationen, at tage fat i AutoBranchen Danmarks kommunikationskorps, der består af en lang række erfarne kommunikatører indenfor bilverdenen:  

Vores korps kan både hjælpe med kommunikationen i medierne, men også direkte til kunderne. Og det kan altså give gode resultater på bundlinjen”, siger hun.  

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation