Nyhed (bruges ikke)

NADA-besøg: Sådan tænker forening med 16.500 medlemmer

Selv om AutoBranchen Danmark repræsenterer et stort udsnit af danske bilforhandlere, autolakerere og karrosseriteknikere, er der et stykke op til amerikansk National Automobile Dealers Association (NADA). Den store amerikanske forening for bilforhandlere har 16.500 medlemmer fordelt på 32.500 franchisebutikker.

Ergo er NADA er stort og vigtigt organ, når man skal forsøge at forstå et af verdens største bilmarkeder. Derfor er Gitte Seeberg, adm. direktør, og Eylem Ünüvar, juridisk chef og advokat hos AutoBranchen Danmark, i de her dage på besøg hos organisationen i USA.

Og det er et kæmpe arrangement, NADA har stablet på benene med showet NADA Show 2019. Konferencen breder sig over et meget stort areal i Moscone Centret i centrum af San Fransisco. Her er hundredvis af udstillere med, og de fremviser alt i relation til branchen. Gitte Seeberg tager dig her igennem nogle af de vigtigste pointer fra konferencen.

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

Hvor stort bliver delebiler? Det var også et af de store temaer på NADA-konferencen.

Et kreativt miljø

Konferencen indeholder mange workshops om alle tænkelige emner lige fra, hvordan man fremmer sit salg på sociale medier, til grønne biler, forhandlernes fremtid, mobilitet, selvkørende biler, fremtidens ejerskab af biler og meget andet.

Der har også været spændende oplæg fra folk i branchen og fra andre udefra, som er kommet med deres erfaringer fra andre brancher, som vi kan lære noget af. Fokus er nemlig på, hvordan man forandrer sig i en foranderlig verden.

Blandt andre var Adidas’ direktør Mark King, Executive Emeritus, en af de oplægsholderne, der trak flest tilhører med overskriften ”Skab et arbejdsmiljø, der tillader plads til kreativitet”.

For ganske få år siden var Adidas et hensygnende firma, men ved en knivskarp strategi er det lykkes at kæmpe sig tilbage som førende på markedet. Og hvad kan vi lære af det? Vi sælger jo ikke gummisko i vores branche. Men det er heller ikke det, det handler om. Det handler om at blive skarp til det, man vil og er god til – og skarp på, hvad man ikke vil og vil overlade til andre. Det princip gælder i alle brancher. Adidas lagde sin strategi ved at inddrage både ledergruppe og medarbejdere, så de fik alle til at tænke med og tage ejerskab på at genoprette virksomheden. Og ingen kan vel være uenig i, at det er gået forrygende.

Medarbejderpleje fylder mere

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

Der var fokus på diversiteten i autobranchen på NADA’s store konference i San Francisco i USA.

I det hele taget er det med medarbejdere et tema her på konferencen. Hvordan gør vi det bedst muligt. Hvordan tilpasser vi CSR-aktiviteterne, så medarbejderne gerne vil arbejde i virksomheden og ikke mindst bliver. Lige på dette punkt er det nok min antagelse, at vi er dygtigere i Danmark, end man er her i USA, hvor efteruddannelse er noget, man stort set ikke kender til. Men der er også et stort fokus på, hvordan man får flere kvinder ind i branchen og fastholder kvinderne i en temmelig mandsdomineret verden.

AutoBranchen Danmarks juridiske chef Eylem Ünüvar og jeg var også med til et større event for kvinder. En række af de kvindelige erhvervsfolk fortalte deres historie om, hvordan de var kommet til tops hos eksempelvis FCA (Chrysler-Fiat). Jeg fornemmer, at man er godt på vej med flere kvinder i branchen. Det er jo godt, for der er brug for arbejdskraft.

Grundlæggende tror forhandlerne på fremtiden. Folk køber måske deres bil senere i livet, men de holder ikke op med at købe bil. De grønne biler er også på vej, men der er stadig langt igen. På den måde minder det om de diskussioner, vi har i Danmark.

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]