Bilforhandlere

Ny bog om kinesiske elbiler – bestil dit gratis medlemseksemplar

I Kina er udviklingen på bilområdet eksplosiv, og forandringerne kommer til at påvirke den danske autobranche direkte. Nu udgiver AutoBranchen Danmark en bog, der både samler erfaringerne og tager et kig ind i fremtidens danske bilmarked med Kina på bagsmækken.

”Forestil dig en verden, hvor Kina producerer hver eneste bil. Lyder det utænkeligt? Så tænk igen”. Sådan indleder Michael Dunne, fra Dunne Insights, en klumme i maj 2024. Han er en af verdens førende bileksperter og laver analyser til investorer, bilproducenter og leverandører til bilindustrien.  

Kina er med længder blevet verdens største bilproducent, verdens største bilmarked målt på antallet af solgte biler og er netop blevet verdens største eksportør af biler med en eksport på 6 millioner biler i år. 

De kinesiske producenter sætter tempoet og standarden for udviklingen. De problemer som Volkswagen oplever lige nu, er blandt andet resultatet af, hvordan de kinesiske producenter presser de europæiske og traditionelt stærke bilproducenter. Derfor skal vi interessere os for det, der sker i Kina. For kineserne er ikke længere en ubetydelig faktor i bilindustrien. Tværtimod.  

Kinas markedsposition i verden

Kinas dominans er kommet, imens Volkswagen og de andre bilproducenter har været til stede på det kinesiske marked, hvor de har kunnet følge med i udviklingen, og hvor de tilmed har samarbejdet med kinesiske bilproducenter.  

Hvor man for nogle år siden kunne tillade sig at være skeptisk over for de kinesiske biler, ser det helt anderledes ud i dag. Bilerne er af høj kvalitet, et godt design, stor komfort og avancerede software- og infotainmentsystemer. Det er biler i topklasse, som svarer til forbrugernes forventninger til en moderne bil.   

Læg dertil, at Kina kan producere billigt og er i gang med at etablere fabrikker og produktion på flere markeder, herunder i EU, men også i Mexico for at få nemmere adgang til både det europæiske og amerikanske marked. De ser ikke længere op til de europæiske og amerikanske producenter, som de har gjort siden 1980’erne og frem til for bare nogle år siden.  

Læg så oveni dét, at Kina har adgang til vigtige råstoffer og arbejder på at etablere lukkede økosystemer, så producenterne selv vil være i stand til at styre hele forsyningskæden med biler, batterier, kæmpe skibe til fragt samt softwaresystemer. Det er dét, som BYD er i gang med.

Alt det er med til at vende bilindustrien på hovedet og har lagt et massivt pres på de traditionelle producenter. ”Vi befinder os midt i en transformation, vi ikke kan stoppe.”. Sådan lød det fra Volkswagens topledelse under et besøg i Beijing i september 2024. Volkswagen erkender, at udviklingen af elbiler i Kina er gået hurtigere end, hvad de selv havde forventet. Det har jeg også hørt fra flere andre sider i løbet af det seneste år, hvor jeg har været i Kina tre gange for at komme tættere på dynamikkerne og har haft møder med kinesere og europæere med positioner på højt niveau.  

Mange problemstillinger på banen

Men hvordan er det gået til, at Kina har bragt sig selv så langt frem i en industri, hvor amerikanske og europæiske virksomheder har svinget taktstokken indtil for nylig? Hvilke lande er Kina i gang med at etablere produktion i? Hvilke europæiske og kinesiske bilproducenter samarbejder? Vil EU’s toldsatser holde de kinesiske biler ude af markedet? Hvor high tech er de kinesiske biler, egentlig? Hvad skal man særligt være opmærksom på, når man som forhandler indgår i et samarbejde med kineserne? Og hvad er Kinas næste store fokusområde?  

Alt det og meget andet kan du nu læse om i bogen ”Kinas elbil-revolution – Fra copycat til pioner”. Formålet med bogen er at give medlemmer af AutoBranchen Danmark indsigt i, hvad der sker på det kinesiske marked, fordi Kina er blevet en så dominerende bilproducent, man er nødt til at forholde sig til.  

Vil du have fingrene i et eksemplar? Medlemmer kan få ét eksemplar gratis – det koster blot porto. Flere bøger kan købes, hvis det ønskes.

Ikke-medlemmer er velkomne til at købe bogen – den koster 229 kr. plus moms, og dertil kommer porto. 

Du bestiller bogen via dette link. Vi sender bogen, så snart den lander på kontoret fra trykkeriet.  

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation