Bæredygtighed

Nye bilproducenter øger fokus på bæredygtighed

Flere nye bilproducenter, der udelukkende producerer elbiler, gør bæredygtighed til en central strategi for at være attraktive overfor kunder og påtage sig et samfundsansvar. 

Fisker, Lucid og Polestar har flere ting til fælles. De er relativt nye bilproducenter, de producerer kun elbiler, og så arbejder de målrettet på at reducere ressourceforbruget ifm. deres biler. En tendens som ifølge AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg kun vil blive mere fremtrædende i de kommende år.  

”Kort sagt er der penge i bæredygtighed. Det gælder både ift. kunder, der efterspørger bæredygtige produkter, men EU er ved at gøre bæredygtighed til en forudsætning for at kunne drive forretning i Europa. Derfor vil denne dagsorden få større momentum i de kommende år,” fortæller Gitte Seeberg, der henviser til de store mængder EU-lovgivning, der er på vej om bæredygtig drift af virksomheder.  

Plastik og batterier er i fokus 

Det øgede fokus på bæredygtighed er på sin vis nemmere at tænke ind i forretningsmodellen for de nye og mindre bilproducenter, når de skal bygge en ny forretning op fra grunden, sammenlignet med de etablerede bilmærker. I disse virksomheder er elbiler udgangspunktet, mens man kan differentiere sig på det grønne område gennem genbrug mv., som de store bilproducenter generelt ikke tilbyder (endnu).  

Den nye Fisker Ocean har anvendt genbrugt plastisk, kulfiber og fiskenet både indendørs og udendørs samtidig med, at der er anvendt veganske materialer i bilen, der dog også kendes fra andre producenter.  

Hos Polestar går bæredygtighedstemaet igen, men med en anden vinkel. Polestar har startet et partnerskab med virksomheden Cyclic Materials, der kan indsamle tre sjældne jordarters metaller; neodymium, dysprosium og praseodymium fra magneter i udtjente elbiler og anden teknologi. Disse materialer skal fra omkring 2025 genbruges i biler mhp. at begrænse behovet for sjældne jordarter og den CO2-tunge udvinding af disse materialer i miner.  

En helt tredje tilgang ses hos det amerikanske bilmærke Lucid, der satser på bilproducentens egne batterier efter ca. 8 år/160.000 km skal erstattes i bilerne. De gamle batterier kan herefter benyttes i andre ikke bilrelaterede sammenhænge, hvor der er behov for at kunne lagre strøm på en bestemt lokation. 

Eksemplerne Fra Fisker, Lucid og Polestar er blot nogle af de første eksempler på, hvordan bilproducenter ønsker at tage bæredygtighed til et nyt niveau.  

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation

Nicolai Fiil-Søby

Politisk konsulent og direktionsassistent (Barsel)

Flemming Ransborg

Medlemskonsulent, Nordjylland og Bornholm
Klaus Schultz

Klaus Schultz

Medlemskonsulent, Sydjylland og Fyn

Lene Søbo

Grafiker og marketingkoordinator

Christian Mikkel Uldall Grøn

Web- og social medie manager

Julie Løvenholdt

Medlemskoordinator

Emil Refn

Studentermedhjælper