Nyhed (bruges ikke)

Nye regler for webshops kan ramme bilbutikker

Hvis man som bilforhandler, autolakerer eller anden virksomhed inden for autobranchen har en hjemmeside, skal den fremover være åben for alle EU-kunder. Konkret betyder det, at eksempelvis en spansk kunde, der gerne vil åbne og købe varer på en dansk forhandlers hjemmeside – på dansk og med alle danske features – skal kunne gøre det. Og omvendt.

Det står klart efter et nyt forbud mod det såkaldte geoblocking, som EU-Parlamentet vedtog den 3. december. Der er tale om en forordning, som blandt andet omfatter:

  • Der skal være fuld adgang til hjemmesider. Det vil sige, at man ikke må blokere, begrænse eller automatisk omdirigere eksempelvis en spansk kunde på en dansk hjemmeside.
  • Der bliver fremover salgspligt, så snart kunden accepterer, at varen leveres i henhold til sælgerens almindelige betingelser.
  • Man må ikke længere opstille forbud eller restriktioner, hvis man sælger tjenesteydelser i et  geografisk område. Det omfatter eksempelvis biludlejning.
  • Forordningen om geoblocking gælder både B2C og B2B-forretninger, fordi det i begge boldgader er slutkunderne, som EU-Parlamentet ønsker at beskytte.

Eylem Ünüvar, juridisk chef og advokat hos AutoBranchen Danmark siger:

”Reglerne om geo-blocking er en konsekvens af EU’s mål om, at EU’s indre marked bliver tilpasset de digitale muligheder, der allerede eksisterer, men som der ikke bliver draget fuld nytte af. I dag har virksomheder og erhvervslivet generelt set en begrænset markedsradius, hvor de ikke kan udnytte hele det potentielle marked, der ligger i EU. Det vil EU gøre noget ved, ved at fjerne de hindringer, der er i vejen for onlinehandel på tværs af EU med håbet om at omstille 28 nationale markeder til ét enkelt marked”, siger Eylem Ünüvar fra AutoBranchen Danmark.

Hun supplerer:

“Konsekvensen af geoblocking forbuddet er dog, at virksomheder med nethandel nu bliver pålagt en salgspligt, som jo tidligere har været frivillig. De forskellige EU-lande har forskellige standarder, nationale regelsæt om køb, reklamation osv. Det nye tiltag kan betyde, at der bliver skabt endnu mere forvirring om reglerne på markedet, som i sidste ende kan betyde en forringelse af både virksomhederne men også forbrugernes retsstilling”.