Eftermarked

Nye retningslinjer for arbejdet med forsikringsskader på vej 

Branchens organisationer er blevet enige om at opdatere retningslinjerne for arbejdet med forsikringsskader, så både værksteder og forsikringsselskaber har noget at læne sig op ad i hverdagen.

Der er nye retningslinjer på vej til forsikringsselskaber og autoværksteder, som kan bruges når der arbejdes på forsikringsskader på biler. 

De eksisterende retningslinjer blev formuleret i 2017 af de fleste af branchens organisation og siden har yderligere organisationer tiltrådt retningslinjerne.  

Men nu har branchens organisationer besluttet, at det er på tide med en opdatering af retningslinjerne, og det arbejder går nu i gang.  

Af de eksisterende retningslinjer fremgår det, at “formålet med denne vejledning er at beskrive de problemer, der oftest opstår mellem værksteder og forsikringsselskaber ved reparation af forsikringsskader. Udover at beskrive de problemer, der kan opstå, angiver vejledning også en løsning på de eventuelle problemer, så både værkstederne og forsikringsselskaberne ved, hvordan de skal forholde sig i en given sag.” 

Og selvom retningslinjerne altså ikke er juridisk bindende, er det alligevel af værdi, at branchen enes om mulige løsninger på udbredte problemstillinger, siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark, der bifalder at arbejdet med at opdatere retningslinjerne nu går i gang.  

Oplever tit problemer

“Vi oplever desværre, at der tit opstår tvister og tvivlsspørgsmål mellem værksteder og forsikringsselskaber, når skadesarbejdet udføres. Her kan retningslinjerne spille en rolle, fordi det er noget, som branchens repræsentanter er blevet enige om,” siger Gitte Seeberg.  

Særligt omkring brugen af brugte reservedele er der sket en stor udvikling, siden de seneste retningslinjer blev nedskrevet, så Seeberg ser frem til, at de nye retningslinjer er på plads. 

De nuværende retningslinjer omhandler foruden brugen af brugte reservedele en række områder, der er væsentlige i skadesarbejdet, herunder totalskadede biler, alternative reservedele, lånebiler og forsikringsforbehold.  

De eksisterende retningslinjer er tiltrådt af AUTIG – AutoBranchens Handels- og Industriforening i Danmark, AutoBranchen Danmark, DI Bilbranchen, Dansk Autogenbrug, Dansk Autoglas, Dansk Bilbrancheråd, Dækbranchen Danmark, FDM, Forsikring & Pension, SKAD og SMV Danmark.  

Retningslinjerne blev opdateret i 2020 af Forsikring & Pension.  

De nye retningslinjer ventes tidligst at være gennemarbejdet i det nye år.  

Kontakt

Gitte Seeberg

Adm. direktør