De udgør kun en brøkdel, men kvinderne i autobranchen trives og vil have foden under eget bord. Det viser en helt ny og dugfrisk undersøgelse, som AutoBranchen Danmark har lavet i samarbejde med 14 erhvervsskoler over hele landet.
Undersøgelsen leverer god inspiration til, hvordan de erhvervsfaglige uddannelser generelt kan blive endnu mere populære blandt de unge. Men der er også meget at kæmpe for, når vi om lidt fejrer kvindernes internationale kampdag den 8. marts.
En ud af ti er kvinde
Undersøgelsen er lavet, fordi Danmark inden for få år kommer til at mangle op mod 70.000 faglærte. Det er et kæmpe problem, for at få bygget huse, repareret biler, malet vinduer, ordnet VVS-arbejde mv., og kan dermed blive en showstopper for væksten, hvis ikke udfordringen løses.
I autobranchen udgør kvinder kun 10% af arbejdsstyrken. Skolerne og branchen skal dermed i højere grad finde ud af at tiltrække flere kvinder til branchen, så der bliver en bredere pulje at rekruttere fra i fremtiden.
God trivsel på uddannelserne
I undersøgelsen, giver 82 procent af de kvindelige elever udtryk for, at god trivsel på deres uddannelser til trods for, at de er i mindretal. På en skala fra 1 til 10, hvor 10 er højest og 1 er lavest, giver hver tredje karakteren 10, og 60 procent svarer mellem otte og 10. De trives altså godt, og størstedelen – seks ud af 10 – ville anbefale deres søster at tage samme uddannelse.
Det er næsten lige så mange, som ville anbefale uddannelsen til deres bror. Ydermere fortæller næsten hver anden, at karrieredrømmen går i retning af at blive selvstændig.
”Det er utrolig positivt, at så mange kvinder på autouddannelserne trives og går med karrieredrømme om at drive egen virksomhed. Det har både skolerne og virksomhederne en stor opgave i at understøtte, så vi får tiltrukket endnu flere til de faglærte jobs, siger AutoBranchen Danmarks adm. direktør, Gitte Seeberg og fortsætter,
”Vi kan se, at det at have en kontaktperson på skolerne virker rigtig godt for kvindernes trivsel. Men vi ved også, at det virker, når virksomhederne rækker direkte ud til de unge mennesker i lokalområdet. Vi kender bilforhandlere i flere områder såsom Viborg og Herning, som har slået sig sammen om at tilbyde erhvervspraktik til folkeskoleelever. Det har været en stor succes og har øget interessen for branchen fra både elever og forældre. Vi ved også, at en kommune som fx Vejen, har formået at knytte stærke bånd mellem skoler og erhvervslivet ved at lade skoleeleverne møde virksomhederne allerede i de lave klassetrin og så følge op,” siger Gitte Seeberg.
Positivt skoleprojekt
Gitte Seeberg fremhæver også AutoBranchen Danmarks samarbejde med Dansk Automobil Sports Union. I et skolearbejde bliver hestekræfter sat på skoleskemaet. Eleverne lærer matematik og fysik/kemi med motor og gokarts som omdrejningspunkt for undervisningen.
De arbejder også med samfundsfag, historie og idræt. Mere end 1200 folkeskoleelever fra 7-9 klasse har været igennem et fire-ugers forløb i skolen, og resultaterne er flotte.
”Mere end 60 procent siger efter forløbet, at de vil søge ind på en erhvervsuddannelse, eller at de vil søge mere viden om erhvervsuddannelserne. Det er meget, når kun 20 procent af en årgang i dag vælger en erhvervsuddannelse. Vi skal ned og have fat i eleverne allerede i folkeskolen. Det virker og er vejen frem for at styrke interessen for de erhvervsmæssige uddannelser,” siger Gitte Seeberg.
AutoBranchen Danmark foreslår følgende indsatser:
- Der skal være en kontaktperson på skolerne til at håndtere fx konflikter. Det betyder noget for kvindernes trivsel.
- Styrke brobygningsforløb i Folkeskolen for at skabe en større interesse for autouddannelserne.
- Virksomhederne skal række ud i lokalområdet til eleverne, som skal i erhvervspraktik. Det betyder noget for elevernes senere uddannelsesvalg.
- Myter skal nedbrydes såsom, at det kræver særlige forhold at ansætte kvinder.
- I virksomheder skal mere rutinerede medarbejdere og lederne være bedre til at inkludere de unge kvinder på arbejdspladsen og tage godt imod dem.
- Foretaget mellem november 2019 og februar 2020
- 54 kvinder af 102 mulige, har svaret på undersøgelsen
- Spørgsmålene er udarbejdet af konsulenthuset Living Institute, som har specialiseret sig indenfor diversitet på arbejdspladserne.
- 14 erhvervsskoler over hele landet har medvirket i undersøgelsen.
- De 14 skoler uddanner 52 procent af de kvinder, som er i gang med en autouddannelse.
195 kvinder er i gang med en håndværksfaglig uddannelse i autobranchen
- 143 Personvognsmekaniker
- 30 Autolakerer
- 14 Lastvognsmekaniker
- 8 Karrosseritekniker
Kontakt

Charlotte Brix Andersen
Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation
Flemming Ransborg
Medlemskonsulent, Nordjylland og Bornholm
Klaus Schultz
Medlemskonsulent, Sydjylland og Fyn
Christian Richter
Kommunikations- og politisk rådgiver
Lene Søbo
Grafiker og marketingkoordinator
Christian Mikkel Uldall Grøn
Web- og social medie manager
Emil Refn
Studentermedhjælper