Bilforhandlere

Covid-19-nedlukning har givet Autocentralen et tydeligt skub til mere digitalt bilsalg

Medietræning i video, arbejdsdeling til chatfunktion og et styrket fokus på svartider online. Det er nogle af de konkrete tiltag, som Autocentralen A/S med syv forskellige afdelinger i det jyske har sat i værk i 2020 og i 2021 under Covid-19’s indtog i Danmark og i den danske autobranche.  

Christopher Møller Madsen, PR- og marketingskoordinator hos Autocentralen, har stået for oplæring af sælgere i brug af video og i det at tænke i nye måder at kommunikere påI hans optik har Covid-19nedlukningen af bilforhandlerne givet et ekstra skub i den digitale retning 

Flere og flere sælgere har opdaget værdien i video til både kundekontakten og fremvisningen af biler. Derfor har vi sat videoproduktionen i system og udarbejdet en tydelig grafisk identitet, som sender et professionelt signal”, siger Christopher Møller Madsen og fortsætter: 

starten skulle vi lige finde en vej og en form, som kunne bruges på tværs af vores organisation. Det har vi nu, og jeg trorde ændrede vilkår for bilsalg under Covid-19-nedlukning har tydeliggjort for os, hvor vigtig de her digitale redskaber er for os nu og i fremtiden”, siger han.  

Korte svartider på chat 

Autocentralen har også en populær chatfunktion på deres hjemmeside, hvor man kan spørge om stort og småt. Tidligere var chatfunktionen en smule begrænset af geografi – i dag kan man sagtens chatte med en rådgiver i Kolding, selv om man egentlig kigger på en bil, der holder i Horsens-afdelingen. 

Vi har 14 agenter på chatten i tidsrummet kl. 8 til 22 alle ugens dage, og der er lavet en vagtplan, så vores agenter kan svare så hurtigt som muligt. Derved har vi fået svartiden langt ned og er nu iblandt de hurtigste i branchen til at svareAlle bilrådgiverne hjælper jo hinanden og kan finde frem til de samme svar til potentielle kunder eller eksisterende kunder på chatten, og det er en klar fordel”, fortæller Christopher Møller Madsen. 

Super-SoMe-brugere 

Som i enhver anden virksomhed er nogle ansatte mere digitale end andre. Af den årsag har Autocentralen udnævnt en række super-SoMe-brugere rundt i de forskellige afdelinger, som har fået udleveret mikrofon, stativ og lignende udstyr til at optage video.  

“De filmer ud fra en skabelon, så vi sikrer, at sælgerne får alle de rigtige ting med i videoen. Dernæst redigerer jeg videoerne og lægger dem på SoMe og vores hjemmesider, når det er klart. Det er den rigtige proces for os, og vi får god feedback på indholdet fra både eksisterende og nye kunder”, siger Christopher Møller Madsen.  

“Samtidig følger vi løbende op med møder på Microsoft Teams om video og det at lave indhold til sociale medier. Her sparrer vi og deler input fra både kunderne og vores egne erfaringer, så vi hele tiden styrker den digitale del af forretningen”.  

Bedre opfølgning 

Allan Junge, filialchef for Autocentralen i Horsens, er en af dem, der mærker konsekvensen af nedlukningen for sin forretning. Men også her er der flere gode ting at tage med fra den uønskede periode med lukkede salgslokaler. 

“Jeg synes, at vi er blevet meget mere proaktive over for kunderne, og det oplever vi særligt for den delvis lukkede salgsafdeling. Salgsafdelingen har nu tiden til at ringe til de kunder som under normale omstændigheder var kommet ind i forretningen. Og kunderne er virkelig positive over, at vi har interesse i dem”, siger Allan Junge.  

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation

Flemming Ransborg

Medlemskonsulent, Nordjylland og Bornholm
Klaus Schultz

Klaus Schultz

Medlemskonsulent, Sydjylland og Fyn

Christian Richter

Kommunikations- og politisk rådgiver

Lene Søbo

Grafiker og marketingkoordinator

Christian Mikkel Uldall Grøn

Web- og social medie manager

Julie Løvenholdt

Medlemskoordinator

Emil Refn

Studentermedhjælper