Elbiler

Debatindlæg: Sådan flytter vi danskerne over i elbiler

[fusion_builder_container hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_color=”” video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_bottom=”” padding_left=”” padding_right=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”no” min_height=”” hover_type=”none” link=””][fusion_text]

Dette debatindlæg er skrevet af adm. direktør hos AutoBranchen Danmark, Gitte Seeberg, og blev bragt af Jyllands-Posten 4. februar. Du kan læse det her.

At omstille personbilstransporten til grøn transport kræver også en enorm teknologisk bedrift og koordinering på tværs af landet og landegrænser.

»Vi kommer alle til at dø en pinefuld død«. Komikeren Jan Gintbergs indlæg om elbilen har de seneste dage skabt megen røre i medierne og på Twitter. Flere har haft travlt med at tage afstand fra indlægget, som på morsom vis beskriver hverdagen som elektrisk bilist. Gintberg har simpelthen svært ved at holde bilen kørende. ​​

Selv om det er en træls læsning for alle, der gør en kæmpe indsats for at få elbilen ud at køre, har han fat i flere af de problemstillinger, som bekymrer mange danskere. Det ved jeg – ikke kun fra undersøgelser, men også fra landets bilforhandlere, som hver dag taler med de både nysgerrige og skeptiske kunder. Vejen er lang endnu, hvis vi skal gøre det bekymringsfrit at køre i elbil. Men det skal det være for, at bilen kan hjælpe med at opfylde regeringens målsætning om 70 pct. reduktion af drivhusgasser i 2030. Personbiler bidrager nemlig med 11 pct. af landets CO2-emissioner.

Vi mangler en samlet plan, som regeringen skal tage teten på. Med fare for at lyde lidt højtflyvende. Vi mangler en ny månelandingsplan. Sidste år fejrede vi 50-året for månelandingen. En utrolig teknologisk bedrift udført med en imponerende koordinering. ​​

At omstille personbilstransporten til grøn transport kræver også en enorm teknologisk bedrift og koordinering på tværs af landet og landegrænser. Elbilen skal gøres konkurrencedygtig med benzin- og dieselbilerne på pris, opladningshastighed og infrastruktur. Den er dyr at udvikle og producere. Derfor koster elbilen også mere end de konventionelle biler, når man sammenligner 1-1 i størrelse, motorkraft og rækkevidde. Der er dog også andre muligheder end elbilen, og derfor er det også vigtigt, at der afsættes flere penge til forskning i både nye og andre eksisterende teknologier.

Skiftet koster også noget. Hvert år tikker 50 mia. kr. ind fra bilerne i statskassen. Skiftende regeringer har diskuteret en omlægning af afgifterne. Det har altid været snørklet og kludret. Dengang jeg selv var finansordfører, diskuterede vi det også. Det var i Nyrup-regeringens tid. I den lange række af ringbind, der står på finansministerens kontor i dag, står der flere års forskellige forslag til, hvordan afgifterne kan ændres. Men hver gang har politikere og embedsfolk ladet forslagene stå i reolen. Men nu skal de ændres. Motoren er klimaet. Anders Eldrup, formand for transportkommissionen, skal løse den komplicerede opgave at få befolkningen over i de lydløse biler – uden at det koster staten noget. Med omkring 15.000 elbiler på vejene ud af en bilpark på 2,6 millioner er der lang vej endnu til det elektriske Danmark.

Og jo flere elbiler, der ruller ud, desto mere er der behov for, at det er nemt og hurtigt at tanke bilen med strøm. Diskussionen om, hvorvidt infrastruktur eller lavere elbilsafgifter skal komme først, er nyttesløs. Det skal ske på samme tid. Hvis jeg var politiker i dag, ville jeg se at komme i gang inden næste valg, hvor Greta-generationen nok vil ruske endnu mere i de gamle samfundsstrukturer. For de unge tænker ikke i kasser. Men holistisk og i cirkler og venter ikke på vores kasse- og systemtænkning.

Vi skal i gang nu. Autobranchen Danmark har lavet et idékatalog over initiativer, som med fordel kan omsættes til handling og bidrage til, at vi går fra fossildrevet til batteridrevet kørsel. Dét vil skabe klarhed over den store historiske og teknologiske omstilling, så erhvervslivet, uddannelsesinstitutioner og forbrugerne for alvor kan føle sig trygge og investere i elbilerne. Det vil gøre det til en fornøjelse frem for en pinsel at køre i elbil, og forhåbentligt vil Jan Gintberg og andre genoptage køreture i elbilen.​​

Autobranchen Danmark foreslår bl.a., at skrotpræmien for gamle diesel- og benzinbiler hæves, og at der laves en samlet plan for ladestandere på tværs af hele Danmark og på tværs af elselskaber.

[/fusion_text][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]

Seneste nyheder

[/fusion_text][fusion_recent_posts layout=”default” picture_size=”fixed” hover_type=”none” columns=”3″ number_posts=”6″ offset=”0″ pull_by=”category” cat_slug=”nyhed” exclude_cats=”” tag_slug=”” exclude_tags=”” thumbnail=”yes” title=”yes” meta=”no” meta_author=”no” meta_categories=”no” meta_date=”yes” meta_comments=”yes” meta_tags=”no” content_alignment=”” excerpt=”yes” excerpt_length=”0″ strip_html=”yes” scrolling=”no” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” /][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]