Bilforhandlere

Elbiler vinder stadig frem trods samlet bilsalg på 2010-niveau

Bilsalget for april 2020 kan opsummeres med fire punkter:

1. Antallet af indregistreringer er ikke set lavere i 10 år med 10.201 registreringer.

2. Elbiler går 71% frem kontra 2019 år til dato.

3. SUV’erne står for 33% af salget.

4. VW sidder på 13.2% af det samlede salg.

Bilsalg på 2010-niveau

Både marts og april 2020 er kendetegnet ved en historisk tilbagegang i antallet af indregistreringer på nye biler. Med 10.201 nye indregistreringer i april 2020 er bilsalget på grund af coronakrisen slået 10 år tilbage. Kigger man på de første fire måneder af 2020 kan en ellers solid start gøre ret meget ved nedgang. Samlet går salget 28,4% ned kontra 2019.

Elbilerne markerer sig tydeligere

Selv om det overordnede salg efterlader autobranchen noget rundtosset, fortsætter elbilerne med at markere sig. På trods af en tilbagegang i salget af elbiler fra marts til april 2020, står elbilerne samlet set med en fremgang på 71,6%, når årets første fire måneder opsummeres 2020 kontra 2019. Elbilerne sidder på 3,7% af alle ny-indregistreringer.

Høje biler holder niveauet

Udviklingen har været i gang i flere år, og bilforhandlere og importører mærker nu for alvor, at efterspørgslen på SUV’er er taget til. Hvis man gør SUV’ernes markedsandel op kontra det samlede salg i april 2020, står segmentet nu for 33,7% af salget, hvilket er næste 7% højere end i fjor.

VW-gruppen øverst på tronen

Selv om bilsalget er i bakgear, holder de danske købere stadig fast i vante bilmærker. Det betyder, at top-3 fortsat udgøres af VW, Peugeot og Toyota, som alle i løbet af flere år har ligget i toppen i mærkedysten.

Volkswagen sidder på 13,2% af det samlede salg, mens Peugeot og Toyota har henholdsvis 9,9 og 7,5%.

Tal og grafik

Herunder finder du et mere detaljeret markedsoverblik lavet af AutoBranchen Danmark på baggrund af tal fra De Danske Bilimportører.

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation

Flemming Ransborg

Medlemskonsulent, Nordjylland og Bornholm

Klaus Schultz

Medlemskonsulent, Sydjylland og Fyn

Christian Richter

Kommunikations- og politisk rådgiver

Lene Søbo

Grafiker og marketingkoordinator

Christian Mikkel Uldall Grøn

Web- og social medie manager

Emil Refn

Studentermedhjælper

Anton Willum Bøje Ritzau

Studentermedhjælper