Bilsalg på 2010-niveau
Både marts og april 2020 er kendetegnet ved en historisk tilbagegang i antallet af indregistreringer på nye biler. Med 10.201 nye indregistreringer i april 2020 er bilsalget på grund af coronakrisen slået 10 år tilbage. Kigger man på de første fire måneder af 2020 kan en ellers solid start gøre ret meget ved nedgang. Samlet går salget 28,4% ned kontra 2019.
Elbilerne markerer sig tydeligere
Selv om det overordnede salg efterlader autobranchen noget rundtosset, fortsætter elbilerne med at markere sig. På trods af en tilbagegang i salget af elbiler fra marts til april 2020, står elbilerne samlet set med en fremgang på 71,6%, når årets første fire måneder opsummeres 2020 kontra 2019. Elbilerne sidder på 3,7% af alle ny-indregistreringer.
Høje biler holder niveauet
Udviklingen har været i gang i flere år, og bilforhandlere og importører mærker nu for alvor, at efterspørgslen på SUV’er er taget til. Hvis man gør SUV’ernes markedsandel op kontra det samlede salg i april 2020, står segmentet nu for 33,7% af salget, hvilket er næste 7% højere end i fjor.
VW-gruppen øverst på tronen
Selv om bilsalget er i bakgear, holder de danske købere stadig fast i vante bilmærker. Det betyder, at top-3 fortsat udgøres af VW, Peugeot og Toyota, som alle i løbet af flere år har ligget i toppen i mærkedysten.
Volkswagen sidder på 13,2% af det samlede salg, mens Peugeot og Toyota har henholdsvis 9,9 og 7,5%.
Tal og grafik
Herunder finder du et mere detaljeret markedsoverblik lavet af AutoBranchen Danmark på baggrund af tal fra De Danske Bilimportører.