Bilforhandlere

Fremtiden ifølge Fisker i stort interview: Showrooms, onlinebutik og fleksibel leasing

AutoBranchen Danmark har aflyst sin årsdag den 10. marts 2021 pga. covid-19 situationen, men her bringer vi et længere interview med Henrik Fisker, som skulle have været hovedtaler på årsdagen. En ny dato for årsdagen meldes ud, når vi ser, at det igen bliver muligt at afholde så stort et arrangement.

Den verdenskendte danske bildesigner Henrik Fisker har en tydelig vision for Fisker Inc, danskerens bilfirma, som sender elbilen Fisker Ocean på markedet i 2022.  

Henrik Fisker tror, at bilforhandlere, som vi kender det, hører fortiden til – fremover skal få, udvalgte showrooms og så en onlinebutik gøre det ud for den fødekæde, der normalt består af en bilproducenten importør og så et forhandlerled 

”I vores forretningsmodel er udgiften til forhandlere væk. Det gør vi for at skrue kraftigt ned for udgiften til ansatte i bilhuse og dyre huslejer til store glashuse. Vi tror mere på, at forbrugernes adfærd går imod, at de godt vil bestille og købe langt flere biler online fremover. Det behøver vi ikke forhandlerne til at gøre”, siger Henrik Fisker, da AutoBranchen Danmark interviewer ham  

Kun få Ocean skal købes 

Når det kommer til finansiering af SUV’en Fisker Ocean, virksomhedens foreløbige eneste bil i pipelinetror Henrik Fisker på, at langt flere vil være optaget af at lease bilerne frem for at eje dem. For Fisker Inc.-firmaet er der også en række fordele i selv at sidde på aktiverne. 

”Vi går utrolig meget op i at være et bæredygtigt bilmærke. Det betyder både, at vores biler fremstilles så grønt som muligt, men også at de kan genanvendes lettere, end tilfældet er med mange elbiler i dag. Det er især vigtigt med hensynet til batteriet på elbiler”, fortæller Henrik Fisker.  

Derfor ser den danske direktør det som en fordel, at Fisker Inc. sandsynligvis vil komme til at eje størstedelen af bilerne selv, fremfor at kunderne gør det. 

”Det betyder, at vi lettere kan holder bilerne kørende, og at vi hurtigere kan tage brugte og klargjorte Fisker Ocean-biler og sende dem ud til nye kunder, hvis de eksisterende ønsker at træde ud af deres aftale med kort varsel. Miljømæssigt er det også bedst, så bilerne holdes i live i så mange år som muligt”, forklarer Henrik Fisker.  

Batteripakker kan bruges andre steder 

I øjeblikket er der både Danmark, EU og andre lande en debat om, hvor miljøvenlige elbiler egentlig er – især når det kommer til den miljøbelastning, som brugte batterier kan udgøre. Henrik Fisker og Fisker Inc. tænker også her helhedsplanen ind i deres virksomhed.  

Et brugt bilbatteri behøver dog ikke være udtjentblot fordi det ikke længere kan operere en bil. I stedet kan det måske indgå som energiforsyningen eksempelvis i landsbyer i Afrika eller i andre verdensdele, hvor batterier måske kan blive et alternativ til mere forurenende energi”, forklarer Henrik Fisker, da AutoBranchen Danmark interviewer ham over Team på en forbindelse til Los Angeles, hvor bildesigneren bor i dag.  

Service skal udføres mobilt  

Men hvad så med serviceeftersyn på de kommende Fisker Ocean, der forventes at blive sat i produktion i 2022? Her er planen, meget i stil med hvad man kender fra Tesla i blandt andet Danmark, at mekanikerne kommer ud på mobile besøg. 

Generelt er der jo færre bevægelige dele på elbiler, og så tror jeg på, at mobile serviceeftersyn bliver fremtiden, fordi flere opgaver kan løses med mindre udstyr. Især hvis bilerne kan repareres på kundernes p-plads eller et andet sted, så kunderne ikke skal forulempes af at køre hen til et værksted for at vente og vente. For så at bruge tid på at hente bilen igen. Det er for besværligt”, siger Henrik Fisker og tilføjer: 

”Vi skal gøre det så nemt at være kunde som overhovedet muligt. Det er lige meget, om det handler om vores fleksible leasingmodel eller serviceeftersyn. Kunderne skal ikke belastes”.  

Der vil dog være opgaver, som kræver eksempelvis en lift, kalibreringsudstyr eller lignende, som ikke uden videre kan tages med i en service-varebil. 

”Vi er ved at indgå aftaler med servicepartnere rundt om i USA for at sikre, at man selvfølgelig kan få sin bil på værksted, hvis det er det, der er behov for.  det bliver ikkværksteder, vi selv kommer til at eje”, siger Henrik Fisker.  

Alt samles i én app 

Som sidste led Fiskers forretningskoncept finder man en app. Og hvorfor så det? Her samles alle informationer om køretøjet, finansieringen, kilometerantal, opladestationer og serviceintervaller – foruden øvrige muligheder for personalisering, som først bliver tilgængelige, når Fisker Ocean er tættere på en endelig lancering.  

Det er nemmest at administrere for alle at samle informationer i vores Fisker Inc.-app. Fisker Ocean bliver i forvejen en online bil, so to speak, og derfor var det oplagt at koble den op på en app på telefonen, som man jo altid har med sig”, fortæller Henrik Fisker.  

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation

Flemming Ransborg

Medlemskonsulent, Nordjylland og Bornholm

Klaus Schultz

Medlemskonsulent, Sydjylland og Fyn

Christian Richter

Kommunikations- og politisk rådgiver

Lene Søbo

Grafiker og marketingkoordinator

Christian Mikkel Uldall Grøn

Web- og social medie manager

Emil Refn

Studentermedhjælper

Anton Willum Bøje Ritzau

Studentermedhjælper