Siden aftalen om fremtidens bilafgifter blev indgået den 4. december, har der floreret talrige eksempler på, hvad en række populære biler kommer til at koste under de nye afgiftsregler.
AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg er langt hen ad vejen tilfreds med aftalen og de prisændringer, som den vil betyde. Der er dog også et par tidsler i aftalen.
”AutoBranchen Danmark er samlet set tilfreds med den nye aftale. Den giver danskerne et større incitament til at køre grønt på langt de fleste stræk, uden at de konventionelle biler bliver voldsomt dyrere at købe og eje end i dag. Men aftalen har en udfordring med hybridbiler (HEV), der på trods af en fornuftig brændstoføkonomi, kan stige markant i pris”, siger Gitte Seeberg.
Hun henviser til, at siden aftalen om de nye bilafgifter blev indgået, har der været vidt forskellige vurderinger af, hvor meget bestemte hybridbiler kommer til at stige. Skatteministeriet og bilimportørens beregninger på den samme bil lander fx på en prisstigning på hhv. 52.000 og små 17.000 kr.
”Vi synes, at det er uholdbart, hvis hybridbiler skal stige med op mod 50.000 kr. ift. i dag. Selvom hybridbiler ikke er lige så grønne som elbiler, så er det stadig en fossildrevet bil, der har en fornuftig brændstoføkonomi, og det skal man ikke straffe med 50.000 kr. i ekstra registreringsafgift. Derfor har vi bedt Skatteministeriet om at undersøge sagen, så vi får en afklaring om tallene og dermed, om aftalen skal ændres”, siger Gitte Seeberg.