Derfor tilbyder AutoBranchen Danmark sammen med ABAS Miljøservice en kontrolpakke, der sørger for, at friskluftsystemet forsyner medarbejderne med ren luft, og som samtidig forhindrer Arbejdstilsynet i at uddele bøder, hvis styrelsen kommer på besøg.
System skal kontrolleres hvert år
En kontrolpakke betyder konkret besøg af en akkrediteret medarbejder, der tager en prøve og sender den til test på et laboratorie. Herfra afgøres det, om den luft der sendes ud i medarbejdernes åndedrætsværn, lever op til myndighedernes standard.
René Thomsen, der er lakkonsulent hos AutoBranchen Danmark og som har arbejdet som selvstændig autolakerer i 15 år, mener, at kontrolpakken er oplagt at kigge på:
“Værnemidler er et stort og vigtigt område for Arbejdstilsynet, når virksomheder i autobranchen kontrolleres. Det sker selvfølgelig for at beskytte medarbejdernes bedst muligt på værkstederne. Det omfatter især kemiske produkter eller åndedrætsværn med friskluft”, siger René Thomsen og tilføjer:
“Friskluft-systemer skal som minimum kontrolleres en gang om året for at leve op til kravene. Så kontrolpakken kan være givet godt ud”, siger René Thomsen.
Kontrolpakkens indhold:
Få lavet kontrol af jeres friskluft-system og undgå bøder
Et velfungerende åndedrætsværn på eksempelvis et autolakværksted er både vigtigt for medarbejdernes sundhed og lovpligtigt. Men det er langt fra altid, at der er styr på kvaliteten af den luft, der sendes ud gennem åndedrætsværnene. AutoBranchen Danmark samarbejder med ABAS Miljøservice og kan hjælpe på området.
Det indeholder en kontrolpakke
- En prøveudtagning udført af akkrediteret prøveudtager.
- Test på Højvang Laboratorier, der er et akkrediteret miljølaboratorium.
- Rapport og prøvetagningsresultater.
- 7.000 kr. ex. moms er fast pris for Jylland + brofaste øer. Kørsel er inkluderet.
- Tillæg på 1.000 kr., hvis der er kondensat (væske) i prøverne i laboratorietest for mikroorganismer.
- Bestilling af kontrol kan sendes til direktør Jesper Hviid i ABAS Miljøservice på: jhn@abas.dk
Nævnet – kort fortalt
Ankenævn for lak og karrosseri er oprettet af AutoBranchen Danmark, og det er som udgangspunkt alene arbejde, der er udført af en af AutoBranchen Danmarks medlemmer, der kan klages over.
Ankenævnet består af tre personer, en nævnsformand, der fungerer som dommer, og to sagkyndige inden for henholdsvis lak og karrosseri. Dertil skal du vide:
- Det er en betingelse, at klager forgæves har forsøgt at løse sagen med det værksted, hvor klager har fået udført arbejdet, og at klager har indbragt klagen for ankenævnet senest tre måneder efter, at klagen er afvist af værkstedet.
- Nævnet behandler klagerne seriøst og træffer efter en eventuel besigtigelse en afgørelse, der er bindende for AutoBranchen Danmark medlemmet.
- Klager har altid mulighed for at indbringe sagen for en domstol, såfremt ankenævnet ikke giver klager medhold, mens AutoBranchen Danmark-medlemmet er bundet af ankenævnets afgørelse.
Sagsomkostningerne
For at få en sag behandlet i ankenævnet skal klager indbetale et klagegebyr, der er 500 kr. Hertil kommer betaling for en besigtigelse, der normalt er nødvendig.
- Nævnet afgør, om besigtigelse skal foretages af ankenævnets medlemmer eller en særlig udpeget sagkyndig.
- Gebyret tilbagebetales til klageren, hvis denne får medhold i en ikke uvæsentlig del af klagen. Såfremt indklagede taber sagen, skal denne betale sagsomkostninger til nævnet. Dette er blandt andet klagegebyret og den sagkyndiges honorar.
Klageproceduren – trin for trin
- Forsøg først at løse problemet med det værksted, der har udført arbejdet. Trækker du selv klagen tilbage, efter at sagen er oprettet, tilbagebetales gebyret ikke. Det samme gælder, hvis klagen efter besigtigelse trækkes tilbage.
- Afviser værkstedet din klage, skal du sende dine kontaktoplysninger pr. mail til jura@abdk.dk som derefter vil herefter sende dig en blanket til udfyldelse. For at din klage kan behandles, skal du have indsendt klagen senest 3 måneder efter, at den er blevet afvist af værkstedet.
- Husk at angive så nøjagtigt som muligt, hvad sagen drejer sig om og vedlæg eventuelle bilag. Relevante bilag kan være en taksator rapport, et tilbud, en faktura eller lignende.
- Samtidig med at du indsender den udfyldte klageformular og alle relevante bilag, skal du indbetale et gebyr på kr. 500,- inkl. moms. Får du medhold i din klage, eller hvis klagen ikke kan behandles, tilbagebetales gebyret.
- Trækker du selv klagen tilbage efter, at sagen er oprettet, tilbagebetales gebyret ikke. Det samme gælder, hvis klagen efter besigtigelse trækkes tilbage.
- Når ankenævnet har modtaget din klage, får du besked om, hvorvidt sagen kan behandles, om du skal fremskaffe yderligere oplysninger, og om der skal foretages besigtigelse. Klageren skal deponere udgiften til besigtigelse, inden denne finder sted. Beløbet tilbagebetales helt eller delvist afhængig af sagens udfald.
- Afvent sagens behandling i ankenævnet. En normal sagsbehandlingstid i ankenævnet er 3-5 måneder.
- Når ankenævnet har behandlet sagen, afsiger nævnet en kendelse, der er bindende for AutoBranchen Danmark-medlemmet. Er ankenævnet helt eller delvist enig i klagen, pålægges indklagede at afhjælpe mangler ved arbejdet eller at tilbagebetale et forholdsmæssigt afslag i den aftalte pris. Indklagede har dog altid ret til selv at afhjælpe de mangler, som ankenævnet påtaler.