Bilsalg

Nedlukning trækker bilsalget for maj 2020 ned på 2012-niveau

Bilsalget for maj 2020 kan opsummeres med fire punkter:

  1. Antallet af indregistreringer er på niveau med 2012.
  2. Elbiler går 53% frem kontra 2019 år til dato.
  3. SUV’erne står for en tredjedel af salget.
  4. VW holder fast i tronen.

1. Tydelig tilbagegang

Nedlukningen af bilfabrikker i EU og resten af verden, tilbagegang i økonomien og større usikkerhed blandt forbrugerne har stor betydning for bilsalget i Danmark. Det viser de nyeste tal for maj 2020, der afslører en tilbagegang til 2012-niveau.

Konkret svarer det for maj isoleret til et fald på 40% fra 19.070 biler i maj 2019 til 11.432 i maj 2020. År til dato lander nedgangen på knap 31%, viser de friske tal fra De Danske Bilimportører.

Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark fremhæver, at tilbagegange desværre kan blive fulgt op med risikoen for konkurser i autobranchen.

”Tilbagegangen i branchen er temmelig alarmerende og har stor betydning for et erhverv, der beskæftiger tusindvis af danskere rundt i bilhuse og på værksteder. I en undersøgelse udført af AutoBranchen Danmark svarer hver femte ydermere, at deres virksomhed risikerer at gå konkurs inden for et år”, siger Gitte Seeberg fra AutoBranchen Danmark.

2. Elbiler holder skansen trods opbremsning

Selv om det overordnede bilsalg har fået sig en stor mavepuster, holder de elektriske biler fortsat tempoet – dog også med tilbagegang. Det betyder konkret, at der år til dato i 2020 er solgt 2.886 elbiler mod 1.886 i 2019. Det er en fremgang på 53%, og dermed udgør elbilerne stadig over 3% af det samlede salg. Tidligere har fremgangen ligger på over 70%.

3. SUV’erne er fortsat mest populære

På trods af den kraftige nedgang er SUV-segmentet stadig det mest populære foran B-segmentet og mikrobilerne (A-segmentet). Det betyder, at SUV’erne udgør knap 31% af det samlede salg, hvilket er en lille fremgang i forhold til 2019, hvor andelen lå på 27,7% – og hvor B-segmentet tilsvarende lå på 26%.

Dog er SUV-begrebet efterhånden en smule udvandet, og nærstuderer man SUV-salget viser det sig dog også, at det er de mindste SUV’er, som sælger bedst. De definerer som SUV B og SUV C. Det er biler, som typisk er bygget på samme platform som minibilerne i B-segmentet, men som er en anelse højere.

4. VW sidder tungt på toppen

Kigger man på det indbyrdes opgør bilmærkerne imellem, er VW stadig det mest populære bilmærke i Danmark. VW sidder på 13,7% af det samlede bilsalg i maj – omregnet svarer det til 1.564 biler. Dernæst følger Peugeot med 8,6% og Citroën med 8%.

Tal og grafik

Herunder finder du et mere detaljeret markedsoverblik lavet af AutoBranchen Danmark på baggrund af tal fra De Danske Bilimportører.

Kontaktperson

Nicky Bobak

Eftermarkedschef- og Brugtvognsekspert

Rune Langhoff Sørensen

Eftermarkeds- og klimakonsulent

Lars Baun Vilhelmsen

Eftermarkedskonsulent

Jørgen Petersen

Forsikringskonsulent

Julie Løvenholdt

Medlemskoordinator