Elbiler

Nyt magasin på gaden: Minister forsikrer at it-systemerne bliver klar til stor bilafgift-reform

[fusion_builder_container hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_color=”” video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_bottom=”” padding_left=”” padding_right=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”no” min_height=”” hover_type=”none” link=””][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]

Skatteminister Morten Bødskov (S) betegner aftalen om de nye bilafgifter som en tydelig og nødvendig reform af hele afgiftssystemet til biler – en reform, derydder op i junglen af fradrag, gamle tillæg og som fremadrettet bliver langt nemmere at administrere for både skattemyndighederne og autobranchen selv.  

Sådan lyder det fra ministeren i et interview med AutoBranchen Danmark om de nye bilafgifter.

MorteBødskov forsikrer, at skatteadministrationens it-systemer på den anden side af en overgangsperiode frem til midten af 2021 bliver klar til at håndtere reformen af afgifterne. 

“Vi har selvfølgelig på forhånd undersøgt, hvad der skal til for at gennemføre omlægningen af afgifterne. Også når det kommer til it-systemer og Motorstyrelsens håndtering. Sværere bliver det jo heller ikke. Jeg mener, at aftalen rydder op i afgiftsstrukturen, så alle får nemmere ved at forstå og arbejde med afgifterne”, siger Morten Bødskov og tilføjer: 

Med den nye afgiftsmodel skaber vi et system, som sikrer statskassen vigtig indtjening, er langtidsholdbart i forhold til den teknologiske udvikling og som er nemmere at administrere i det daglige. Og ikke mindst skaber rammevilkår, der løber mange år frem”.  

Reformen af bilafgifterne betyder blandt andet, at særlige fradrag for antal airbags, euro NCAP (crashtest-stjerner), partikelfilter, integrerede børnesæder og km/literen-fradrag fjernes. Det er fradrag, der ifølge skatteministeren har gjort de gamle bilafgifter alt for omstændige. 

[/fusion_text][fusion_tagline_box content_alignment=”left” link=”” button=”” linktarget=”_self” modal=”” button_size=”” button_type=”” button_border_radius=”” buttoncolor=”default” title=”TWFnYXNpbmV0IEF1dG9CcmFuY2hlbiBEYW5tYXJrIA==” description=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” backgroundcolor=”” shadow=”no” shadowopacity=”0.70″ border=”1″ bordercolor=”” highlightposition=”none” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]

  • Interviewet med skatteminister Morten Bødskov er en del af Magasinet AutoBranchen Danmark.
  • Du finder den nyeste udgave af magasinet her

[/fusion_tagline_box][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]

Bilforhandlere med grønne biler får det godt 

Den nye aftale forventes som beskrevet at få virkning fra den 18. december 2020. Men for at sikre, at it-systemerne kan håndtere omlægningen, indføres der en overgangsperiode, hvor man betaler den gamle afgift frem til 1. juni 2021, hvorefter Motorstyrelsen kan opkræve de nye afgifter. I overgangsperioden skal bilforhandlerne agere bank for Motorstyrelsen, der vil lave eventuelle efteropkrævninger af registreringsafgift. 

I aftalen foreslås det, at der skal betales eksisterende (gamle) afgifter på en bil med en underskrevet og bindende købsaftale inden 18. december 2020 – hvis samtidig bilen leveres til kunden inden den 1. juli 2021.  

Alle underskrevne og bindende købsaftaler underskrevet efter lovforslagets fremsættelse den 18. december 2020 vil være til de nye afgifter. 

Overgangsperiode er lang nok

Morten Bødskov mener, at overgangsperioden giver både skattemyndighederne og autobranchen den fornødne tid til at gennemføre reformen så smidigt som muligt.  

“Rammevilkårene er på plads, og alle kender nu den tidslinje, der arbejdes ud fra. Det er klart, at reformen af bilafgifterne tager lidt tid at implementere, men et af de vigtigste formål med aftalen er, at vi skal have langt flere grønne biler på de danske vejeDerfor vil og skal det fylde mere i måden at beregne bilernes afgift på”, siger Morten Bødskov og tilføjer: 

“For mig at se bliver den kommende tid rigtig attraktiv for de bilforhandlere, der sælger grønne biler, som belaster vores klima mindst muligt. Det er jo først og fremmest den type biler, vi gerne vil have flere af, og som vi bygger et nyt afgiftssystem op omkring”.  

Indtil de nødvendige regelændringer er vedtaget og trådt i kraft, vil biler i overgangsperioden blive afgiftsberigtiget efter de gældende regler. Efter lovens ikrafttrædelse vil der ske eventuel tilbagebetaling til og efteropkrævning fra den, der har pligt til at afregne afgiften, oplyser Skatteministeriet. 

Overgangsperiode forlænges ikke 

En lang række bilforhandlere var i foråret fanget i en situation, hvor lukkede bilfabrikker betød, at leveringen af mange bilmodeller blev forsinket flere måneder. 

Lige nu er Europa ramt af nye bølger af coronavirussen, og derfor er der en reel risiko for, at bilforhandlere kan havne i samme problemstilling som i foråret.  

Det kan i værste fald betyde, at biler ikke kan leveres før den 1. juli 2021, hvor overgangsperioden udløber ved leverancer af biler. Og kan biler, der i første omgang er beregnet ud fra det gamle afgiftsniveau, ikke det, skal de betale den nye afgift. Det kan have stor betydning for købernes pris. Morten Bødskov er dog ikke villig til at tale om en forlængelse af overgangsperioden. 

“Vi har ingen planer om at forlænge overgangsperioden ud over den 1. juli 2021. Jeg mener, at en overgangsperiode på et halvt år er en god og ganske lang indkøringsfase for alle parter”.  

Værdielement skulle fastholdes 

Der har i flere år været talt om, at de danske bilafgifter kunne omlægges til at basere sig på teknologi alene og dermed fjerne det værdi-element, som har været en fast del af registreringsafgiften i årtier.  

AutoBranchen Danmark har i lang tid har kæmpet forat bilafgifterne skulle omlægges drastisk, så de fremover skulle tage afsæt i primært bilernes teknologi og klimapåvirkning for at fastlægge bilernes afgiftsniveauet – og altså droppe opkrævning af afgift ud fra bilens værdi eller vægtDen fulde tekniske model har regeringen afvist, men der er dog indført et OC2tillæg, som giver bilernes tekniske egenskaber mere tyngde i afgifterne.  

“Statskassen er afhængig af en indtægt fra bilafgifter, og den er relativ stor. Uden værdi-elementet ville en meget vigtig afgiftsbase forsvinde, og derfor skulle det beholdes. Men fremover indbygges et CO2-regnskab i beregningen af et køretøjs registreringsafgift. Og det mener jeg gør systemet klart mere langtidsholdbart og gennemskueligt end tidligere”, fortæller Morten Bødskov. 

Vil ramme visse bilmodeller hårdt  

Siden præsentationen af aftalen om de nye bilafgifter den 4. december har der været en livlig debat om især de priseksempler, som løbende er dukket op. Visse bilmodeller stiger i pris og andre falder – men især hybrider, som ikke kan lades op med et stik, står i mange tilfælde til at stige drastisk i pris.  

“Jeg er bevidst om, at visse biler stiger i pris og andre falder. Men sideløbende med at gøre det mest attraktivt at købe de grønneste biler, var det også vigtigt, at aftalen ikke slår bunden væk under den eksisterende bilpark. Derfor skal økonomien hænge sammen hele vejen rundt”, siger Morten Bødskov.  

[/fusion_text][fusion_tagline_box content_alignment=”left” link=”” button=”” linktarget=”_self” modal=”” button_size=”” button_type=”” button_border_radius=”” buttoncolor=”default” title=”RsO4bGcgdWR2aWtsaW5nZW4gbWVkIGJpbGFmZ2lmdGVybmU=” description=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” backgroundcolor=”” shadow=”no” shadowopacity=”0.70″ border=”1″ bordercolor=”” highlightposition=”none” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]

  • AutoBranchen Danmark vil i de kommende måneder følge overgangsperioden og implementeringen af de nye bilafgifter tæt.
  • Medlemmer kan imens følge med på vores tema-univers om bilafgifterne og i vores nyhedsbreve.  

[/fusion_tagline_box][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]