Transportkommissionen lagde den 7. september sine anbefalinger til en grøn omstilling af personbiler frem for offentligheden. Kommissionen anbefaler en model, hvor der anslås at være 750.000 nul- og lavemissionsbiler på vejene i 2030.
Skatteministeriet har nu beregnet, hvordan Transportkommissionens forslag vil påvirke registreringsafgiften for 10 bilmodeller. Du kan se forskellene herunder.
I beregningerne har Skatteministeriet taget udgangspunkt i de mest solgte udstyrs- og motorvarianter af hver bilmodel. “Pris før” er bilens pris inkl. afgift i 2020.
Regeringens forslag
Den 24. september spillede regeringen ud med sit eget forslag til, hvordan andelen af nul- og lavemissionsbiler i samfundet kan øges frem mod 2030. Regeringens forslag er 500.000 nul- og lavemissionsbiler, dvs. betydeligt mindre end kommissionen anbefaler.
Ifølge regeringen vil deres udspil betyde, at konventionelle biler i gennemsnit bliver 4.500 kr. dyrere i 2021. En Peugeot 208 vil stige fra med godt 1.200 kr. svarende til mindre end en procent.
En mellemklassebil som Toyota Corolla vil stige med omkring 4.200 kr. svarende til 1,5 procent. Luksusbiler som en Porsche Carrera vil stige med 45-54.000 kr. svarende til tre 3-4 procent.
Elbiler under 400.000 kr. vil fastholde den nuværende afgift. En Audi E-tron vil derimod stige ca. 93.500 kr., mens Tesla Model S vil stige ca. 260.300 kr.