Elbiler

Selvanmelder: Sådan påvirkes vores forretning af Motorstyrelsens vurderinger

[fusion_builder_container hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_color=”” video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_bottom=”” padding_left=”” padding_right=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”no” min_height=”” hover_type=”none” link=””][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]

Den 1. juli 2020 lukkede selvanmelder-ordningen for eksportbiler i Danmark. I stedet overgik opgaven med at værdifastsætte køretøjer til Motorstyrelsen i Aalborg. Men hvordan er det så gået siden? Og hvordan oplever branchen selv Motorstyrelsens håndtering af fastsættelserne?

Dansk Motor Finans er en af de virksomheder, som ofte er i kontakt med Motorstyrelsen om netop værdifastsættelse af køretøjer i forhold til beregning af den korrekte registreringsafgift på importbiler. AutoBranchen Danmark har taget en snak med direktør Rasmus Sandvej Juulsen om både de positive og negative erfaringer med styrelsen indtil nu.

Semi-automatisk beregning

Motorstyrelsen er ved at afprøve det nye semi-automatiske værdiberegnersystem kaldet Estimatic. System betyder blandt andet, at der indføres digitale niveaulister, som hele tiden opdateres med godkendte vurderinger. På sigt indføres der også en usikkerhedsfaktor på de aktuelle vurderinger.

Samlet skal Estimatic sikre, at Motorstyrelsen får et redskab til automatisk at beregne værdien af brugte biler til brug for afgiftsberegning ved import- og eksportbiler. Det sker ved at indhente data fra salgsannoncer i et langt højere tempo og med større præcision end tidligere, lover styrelsen.

“Vores erfaring med styrelsens brug af Estimatic er, at systemet indtil nu værdiberegner ud fra et temmelig bredt udsnit af biler, også flere end de mellem tre og fem biler, som selvanmeldere indtil nu har været vant til. Og det skaber uenighed om både prisen og metode. Men jeg synes, at styrelsen indtil nu har været nogenlunde lydhør over for feedback fra branchen”, forklarer Rasmus Sandvej Juulsen fra Dansk Motor Finans.

Værdiforløb langt fra ens

Det er vigtigt at bide mærke i ordet “semi” automatisk. De data, som systemet indhenter, hentes automatisk, men data kontrolleres stadig af en ansat hos Motorstyrelsen. Her oplever Rasmus Sandvej Juulsen, at der kan være temmelig stor forskel på, hvilken sagsbehandler man møder.

I slutningen af oktober 2020 fik Dansk Motor Finans som eksempel en regulering fra Motorstyrelsen i forhold til en BMW 430d Gran Coupé xDrive. I den sag endte forskellen i handelsprisen på 80.000 kr. i forhold til Dansk Motor Finans’ vurdering og så Motorstyrelsens.

I forbindelse med styrelsens pristjek af BMW’en konstaterer Rasmus Sandvej Juulsen flere ting:

[/fusion_text][fusion_tagline_box content_alignment=”left” link=”” button=”” linktarget=”_self” modal=”” button_size=”” button_type=”” button_border_radius=”” buttoncolor=”default” title=”” description=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” backgroundcolor=”” shadow=”no” shadowopacity=”0.70″ border=”1″ bordercolor=”” highlightposition=”none” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]

  • Motorstyrelsen (MST) underkender kilometerregulering, fordi der mangler kilometerstandsdokumentation i forbindelse med digitale service- og kørebøger (Dansk Motor Finans har aldrig før været udsat for at skulle sende digitale servicebøger eller kørebøger for at kunne dokumentere kilometerstanden).
  • MST underkender anvendelse af andre årgange. MST bruger selv andre årgange, herunder modeller uden xDrive (firehjulstræk).
  • MST bruger to annoncer, som ligger senere på året (juni og september 2020) end på anmeldelsestidspunktet (maj 2020).
  • MST bruger annoncer med liggedage på mere end 90 dage (Er Dansk Motor Finans tidligere blevet reguleret for).
  • MST bruger annoncer, hvor kilometerstanden afviger mere end 100% (Er Dansk Motor Finans tidligere reguleret for)
  • MST underkender ”Under middel”-stand (Det er synshallen, der vurderer denne del. I dette tilfælde vurderer MST, at annonceteksten og billeder af bilen ikke viser en ‘Under middel-stand’. Dansk Motor Finans har aldrig hørt om noget lignende)

[/fusion_tagline_box][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]

“Sagen med den her BMW 4-serie illustrerer i min optik, at vi nogle gange bliver mødt af meget forskellige sagsbehandlere. Og at vi i nogle tilfælde får godkendt dele af én sag hos én konsulent i Motorstyrelsen, men får de samme elementer underkendt hos en anden konsulent”, siger Rasmus Sandvej Juulsen.

Uens vilkår

Rasmus Sandvej Juulsen fremhæver et par andre områder, hvor samspillet mellem Motorstyrelsen og branchen ikke helt kører parløb. Det er inden for tre områder: Udstyrslister, udstyrspriser og historiske visninger af salgsannoncer.

“Det kan være lidt af en mundfuld at finde rundt i ekstraudstyr til biler, og hertil prisen på udstyret. Det er langt fra alt materiale, som er tilgængeligt, og det kan være en jungle at finde rundt i forskellige udstyrslister. Og mange gange har Motorstyrelsen en anden adgang end os, og det betyder, at vi arbejder ud fra lidt uens vilkår”, siger Rasmus Sandvej Juulsen og tilføjer:

“Bilinfo, som det meste anvendte program, har historisk visning af annoncerne, men det er kun Motorstyrelsen, der har adgang her. Derfor er det svært for os at efterprøve eventuelle reguleringer i værdifastsættelse, når der refereres til historiske visninger”.

Mangler vejledninger

“Det største problem er, at der på området med værdifastsættelse er meget få faste rammer, regler og et stort fravær af vejledninger. Hverken for branchen eller Motorstyrelsen. Det er et problem, fordi autobranchen trækker den ene vej, og Motorstyrelsen trækker den anden vej. Det giver for store differencer, og det gør ikke ligefrem branchen mindre udskældt. Så det her er en opfordring til mere vejledning og mindre vildledning”, siger direktøren fra Dansk Motor Finans.

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container][fusion_builder_container hundred_percent=”no” hundred_percent_height=”no” hundred_percent_height_scroll=”no” hundred_percent_height_center_content=”yes” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” status=”published” publish_date=”” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” margin_top=”” margin_bottom=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ spacing=”” center_content=”no” link=”” target=”_self” min_height=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_image_id=”” background_position=”left top” background_repeat=”no-repeat” hover_type=”none” border_size=”0″ border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” border_radius=”” box_shadow=”no” dimension_box_shadow=”” box_shadow_blur=”0″ box_shadow_spread=”0″ box_shadow_color=”” box_shadow_style=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” last=”no”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]

Seneste nyheder

[/fusion_text][fusion_recent_posts layout=”default” picture_size=”fixed” hover_type=”none” columns=”3″ number_posts=”6″ offset=”0″ pull_by=”category” cat_slug=”nyhed” exclude_cats=”” tag_slug=”” exclude_tags=”” thumbnail=”yes” title=”yes” meta=”no” meta_author=”no” meta_categories=”no” meta_date=”yes” meta_comments=”yes” meta_tags=”no” content_alignment=”” excerpt=”yes” excerpt_length=”0″ strip_html=”yes” scrolling=”no” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” /][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]