Rutinerede Lasse Jæger: Vi skal fylde mere
Lasse Jæger er et af de mest velkendte navne i lakbranchen gennem de seneste 20 år. AutoBranchen Danmarks tidligere næstformand og formand i FAI, er tilbage i AutoBranchen Danmarks bestyrelse – han blev valgt på generalforsamlingen den 16. juni, og nu er han klar til at tage endnu en tørn som en markant skikkelse i branchen. Det vil han gøre ved siden af jobbet hos pierre.dk.
”Vi skal fylde noget mere, og vi skal samle branchen. Det vigtigste for mig er, at lak- og karrosseri forstår hinanden. Vi er nødt til at tale bedre sammen, og hele branchen er bare stærkere sammen,” siger Lasse Jæger.
Hele opgørelsessystemet har altid ligget Lasse Jæger meget på sinde. Han mener, at der bliver brugt for meget tid på unødig kommunikation mellem karrosseri, taksator og autolakerer. Taksatoren bliver ofte mellemled, og endda et forstyrrende mellemled, som skader kommunikationen.
Lasse Jæger var i mange år en yderst vellidt skikkelse i spidsen for FAI, den tidligere brancheorganisation for lakererne. Han lægger op til, at autolakerernes stemme skal høres noget mere i dagligdagen, og han glæder sig til at arbejde for brancheorganisationen igen.
Jeg kender jo allerede flere i bestyrelsen, og jeg er glad for lydhørheden fra organisationen over, at autolakererne skal tale med højere stemme, siger han.
Elkjær har været rundt i alle hjørner
Når Kenneth Elkjær for første gang sætter sig ved bordet til møde i AutoBranchen Danmarks bestyrelse, gør han det som direktør for Elkjærgruppen i Kastrup, Ballerup og Lyngby.
Den mangeårige direktør for en af lakbranchens mellemstore aktører, som blev valgt ved AutoBranchen Danmarks generalforsamling midt i juni, har imidlertid prøvet lidt af hvert. Han har så at sige haft en finger med i spillet i opgaver i hele branchen.
Oprindeligt er han uddannet autolakerer, men han har også arbejdet som pladesmed og sidenhen som værkfører. I dag har han det overordnede ansvar for tre virksomheder.
”Branchen har udviklet sig på en uheldig måde, hvor det største fokus er rabatter. I takt med, at vi har fået større og større enheder, er fokus på rabatter også blevet større og større. Hos os er vi blevet skadecentre med mulighed for at arbejde med hele skaden fremfor kun at lakere. Det gør os mindre afhængige af kapløbet om rabatter,” siger Kenneth Elkjær, der ser frem til bestyrelsesarbejdet.
”Vi skal også have fokus på at finde lærlinge og sikre fornyelsen i branchen. Det er ikke nemt at finde medarbejdere, og det er vigtigt at lave en god arbejdsplads og skabe rammer, hvor medarbejderne har lyst til at være,” siger han videre.
Lars Hansen er gået fra importør til eftermarked
Midt i juni blev Lars Hansen valgt ind i AutoBranchen Danmarks bestyrelse. Med ham får hele branchen gavn af en rutineret herre. Den 54-årige fynbo var ansat næsten 20 år hos Toyota Danmark – blandt andet som værkfører og senere hen som garantichef. Siden 2005 har han været hos Toyota-forhandler Louis Lund med adresser i Esbjerg, Ribe, Vejen og Varde. Nu med titel som eftermarkedschef og siden 2008 også medejer i virksomheden.
”I branchen har vi forskellige udfordringer på eftermarkedet, og jeg synes det er spændende at være med til at præge løsningerne,” siger Lars Hansen.
Han peger på samarbejdet med forsikringsbranchen, og spørgsmålet om at optimere indtjeningen på skadesområdet, hvor han mener, at potentialet er enormt for mange virksomheder i autobranchen.
”Vi skal optimere, hvor vi kan, og vi kommer til at arbejde hårdt for at holde den indtjening, vi har i dag. Vi skal helst stabilisere den og forbedre den,” siger Lars Hansen videre.
Han ser også en masse forandringer for branchen lige om hjørnet, når elbilerne på sigt vinder større markedsandele.
”Vi skal uddanne vores teknikere og omstille vores værksteder. Vi skal også tænke på værkstedsindretning. Der er masser i gang både nu og i de kommende år,” siger han.
Lars Hansen har allerede i en periode arbejdet for branchens vilkår på eftermarkedet. Han har nemlig plads i AutoBranchen Danmarks Lak- og karrosseriudvalg.