Bilforhandlere

Nyt slag til europæisk bilindustri

Europæisk bilindustri bliver i øjeblikket ramt af den ene ulykke efter den anden. Efter valget af Trump er det nu hans told-trusler, der skaber bekymring.

Som et symbol på, hvad der kan være i vente, faldt de store tyske bilmærkers aktiekurser ganske drastisk onsdag, da det stod klart, at Donald Trump ville løbe af med en markant sejr ved det amerikanske præsidentvalg. 

6,6 procent faldt BMW, Mercedes-Benz faldt 6,4 procent og 4,3 procent dykkede Volkswagen. I forvejen har 2024 været et hårdt år for aktionærerne i alle tre selskaber. 

Stik modsat gik det for amerikanske Tesla, der steg henved 15 procent. Blandt andet Reuters citerer kilder fra finansverdenen, der mener, at Teslas vej til fuldt selvkørende biler kan blive nemmere pga. Elon Musks støtte til Trump. En teknologi Teslas kommende Robotaxi er afhængig af. 

Skal betale høj pris 

Blandt de faktorer, der spillede ind i den negative aktieudvikling for de europæiske bilproducenter, er formentlig Donald Trumps udmeldinger om toldforhøjelse.  

“De tager ikke vores biler. De tager ikke vores landbrugsprodukter. De sælger millioner og atter millioner af biler i USA. Nej, nej, nej, de kommer til at betale en høj pris,” har den kommende præsident blandt andet udtalt for nylig

Det står endnu ikke helt klart, hvordan Trump ønsker at skrue en eventuel toldforhøjelse sammen, og hvordan det vil ramme Europa. Men en generel told på ti procent på varer, der importeres til USA, har været på tale. Det gælder også europæiske biler. 

For kinesiske varer har han talt om en 60 procent told på alle varer samt de facto blokering af biler fra Mexico med meget høje toldsatser. Kinesiske bilproducenter har ellers set mexicansk produktion som en vej ind i USA, efter der kom 100 procent told på kinesiske elbiler tidligere på året. 

”Endnu er der ingen, der ved præcis, hvilken effekt Trumps tiltag vil få på autobranchen, og hvordan vi vil mærke det i Europa. Men at tingene vil forandre sig en hel del i forhold til de seneste fire år, er der nok ingen tvivl om. Og det er en udvikling, vi vil følge tæt,” lyder det fra Gitte Seeberg, som er adm. direktør i AutoBranchen Danmark. 

BMW frygter ikke told 

Ifølge ACEA (European Automobile Manufacturers Association) lå EU’s samlede eksport af køretøjer til USA i 2022 på 738.436 stk. til en samlet værdi af 37,4 milliarder euro. Samlet er det 23 procent af den europæiske bileksport, der går til USA, som er det største eksportmarked

I samme periode importerede EU 271.476 køretøjer fra USA til en samlet værdi af 8,7 milliarder euro. 

Goldman Sachs vurderer, at Trump-administrationens forventede told vil ramme Volvo hårdest efterfulgt af Mercedes, Porsche, BMW og Volkswagen. 

BMW var efter valget ude og sige, at man pga. af sine amerikanske fabrikker ikke frygter toldstigningerne, og at de kan blive en fordel for det tyske mærke, der i øjeblikket er presset af et markant fald i salget på det kinesiske marked ligesom VW

Trump har dog allerede meldt ud, at han ønsker at få europæiske bilproducenter til at øge deres arbejdsstyrke i USA, så de ikke bare laver det sidste samlearbejde i USA. 

Kontakt

Gitte Seeberg

Adm. direktør