Bilsalg

Nyvognssalget i 2024 overhaler kun lige året før

Salget af elbiler fortsatte sin raketvækst i 2024. Både brugt- og nyvognssalget gik en anelse frem uden dog at nå i nærheden af de høje salgstal for nogle år siden.

Med få hundrede biler overhalede det samlede nyvognssalg i 2024 kun lige netop salget fra året før. I alt 173.047 biler blev det til, da decembers tal var opgjort. I 2023 lå tallet på 172.739 stk. Det viser tal fra bilstatistik.dk.

Så nyvognssalget har samlet set kørt sidelæns, og der er fortsat et stykke vej op til de gode år mellem 2015 og 2020, hvor der blev solgt omkring eller over 200.000 biler årligt.

Men det samlede tal dækker over store forskydninger i hvilke drivmidler, danskerne vælger. Mere end hver anden nye solgte bil var nemlig elektrisk sidste år – 51,5 pct. udgjorde salget for at være helt præcis. Det er en pæn fremgang i forhold til året før, hvor elbilers andel af nyvognssalget kun lå på lige over 36 pct.

”Bevægelsen mod elektriske biler går hurtigere, end mange havde forventet for nogle år siden. Hvis udviklingen fortsætter på samme måde i 2025, vil der være over en halv million elbiler på gaden herhjemme, før året er omme. Det forventer vi,” siger adm. direktør i AutoBranchen Danmark Gitte Seeberg og fortsætter:

”2025 er også året, hvor der politisk skal tages stilling til, hvordan man vil forholde sig til de afgiftsstigninger, der er lagt op til fra 2026 og frem, for elbiler. Det bliver afgørende for udviklingen i årene fremover.”

Brugtsalget stiger lidt

Brugtvognssalget så en fremgang på lige over 10.000 biler, så vi samlet rundede de 515.000 biler.

”Vi er glade for at se, at salget af brugte biler rettede sig lidt i 2024 efter et par år, hvor det har ligget nede på lige over en halv million,” siger Gitte Seeberg.

Elbilerne fylder noget mindre i brugthandlen, men også her er der tale om en kraftig vækst for dette drivmiddel. I hele 2024 udgjorde elbiler nemlig 19 pct., hvilket er tæt på en fordobling i forhold til året før, hvor tallet hed 10 pct.

”Det er især den store stigning af brugtimporterede elbiler, der gør, elbilernes andel er vokset så kraftigt. Men det er også værd at bemærke, at der fortsat handles et stort antal brugte benzin- og dieselbiler samt pluginhybrider herhjemme,” siger Gitte Seeberg.

December-salget lavere end i 2023

Zoomer vi ind på december måned lå den på nyvognssiden en anelse ringere end i 2023, hvor mere end 19.000 nye biler blev solgt i julemåneden. I alt 17.469 blev det til. Heraf udgjorde de elektriske biler 62 procent.

Salget af dieselbiler er reduceret til blot 5 pct. af salget i december og benzin til 23 pct.

Tysk fremgang

Hvad mærker angår, har de tre tyske mærker BMW, Mercedes og VW oplevet en pæn fremgang i år på hhv. 28 pct., 21 pct. og 19 pct.

I alt rundede VW 20.000 solgte biler, hvor den elektriske ID.4 har stået for over en fjerdedel af salget. Dermed indtager W førstepladsen foran Tesla, der solgte ca. 16.000 nye biler og ligger 28 pct. lavere end året før.

Alt i alt går vi ind i 2025 med en bilpark på 2,85 mio. biler, hvoraf de ca. 345.000 nu er elbiler.

Kontakt

Gitte Seeberg

Adm. direktør