Bilafgifter

Øget beskatning for firmabilister med plugin løber ud i sandet

En politisk aftale fra 2022, der skulle gøre det dyrere for firmabilister at køre pluginhybridbil, ser foreløbig ikke ud til at blive en realitet.  

Som AutoBranchen Danmark har beskrevet tidligere, indgik Socialdemokratiet, SF, Radikale og Enhedslisten den 29. juni 2022 en politisk aftale, der skulle gøre det mere attraktivt for firmabilister at vælge en elbil og mindre attraktivt at vælge pluginhybridbil. Aftalen, der skulle have været trådt i kraft 1. januar 2023, blev på grund af folketingsvalget i efteråret aldrig fremsat i Folketinget.  

Eftersom lovforslaget aldrig blev fremsat i Folketinget, er elbilernes beskatningsværdi ikke blevet sænket med 15.000 kr., og beskatningsværdien for firmabilister er ikke blevet hævet med 30.000 kr., som den politiske aftale ellers tilsagde.  

AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg forklarer om forløbet:  

”Aftalen var et resultat af, at den daværende regerings støttepartier SF, Radikale og Enhedslisten ønskede at gøre det mindre attraktivt at vælge en pluginhybridbil. Men aftalen har aldrig været et ønske fra Socialdemokratiet eller de to andre regeringspartier. Derfor har vi været spændt på, om den nye regering ville følge AutoBranchen Danmarks opfordring om at droppe særbeskatningen af pluginhybridbiler,” siger Gitte Seeberg.  

Skatteministeren afviser at kommentere 

Den genudnævnte skatteminister Jeppe Bruus (S) har siden regeringsdannelsen afvist at udtale sig om, hvorvidt den nye regering vil fremsætte lovforslaget, selvom flertallet er skiftet. Gitte Seeberg anser det dog ikke som videre sandsynligt, at aftalen vil blive en realitet.  

”Jeg tvivler meget på, at aftalen vil blive til noget. Det skyldes både, at forslaget ikke er groet i regeringens baghave, og det faktum, at salget af pluginhybridbiler er faldende, præcis som AutoBranchen Danmark fortalte politikerne, da de debatterede aftalen. Den seneste udvikling med Teslas markante prisnedsættelser understreger blot, at der ikke er behov for den slags særbeskatning af firmabilister med pluginhybridbiler, fordi elbiler bliver stadig mere økonomisk attraktive ift. pluginhybridbiler” siger Gitte Seeberg.  

Selv hvis regeringen måtte vælge at gennemføre forslaget, vil den øgede beskatning for ca. 25.000 firmabilister med pluginhybridbil ikke få effekt i 2023, som den oprindelige aftale lagde op til. 

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation

Nicolai Fiil-Søby

Politisk konsulent og direktionsassistent (Barsel)

Flemming Ransborg

Medlemskonsulent, Nordjylland og Bornholm
Klaus Schultz

Klaus Schultz

Medlemskonsulent, Sydjylland og Fyn

Lene Søbo

Grafiker og marketingkoordinator

Christian Mikkel Uldall Grøn

Web- og social medie manager

Julie Løvenholdt

Medlemskoordinator

Emil Refn

Studentermedhjælper