Elbiler

Reparationsgrænsen bør afskaffes for nyere biler

Alt for mange biler bliver dømt totalskadet eller skrottet, selvom de kan repareres. Det er særligt kritisk i en situation, hvor manglen på biler er markant. Derfor bør reparationsgrænsen afskaffes.  

I lyset af manglen på biler og hastigt stigende priser på brugte biler, som også er sværere og sværere at få fat i, foreslår AutoBranchen Danmark nu, at politikerne på Christiansborg afskaffer reparationsgrænsen. 

Det vil betyde, at flere biler bliver genopbygget og genbrugt, fordi de ikke bliver skrottet som følge af reparationsgrænsen, der lige nu betyder, at en bil bliver dømt totalskadet, hvis den er skadet i et omfang, der betyder, at reparation vil løbe op i 75 procent af bilens værdi.  

“Reparationsgrænsen betyder, at mange biler, hvis levetid let kunne forlænges, ryger ud af markedet. Det gør blot manglen på biler endnu større og presser et i forvejen presset marked,” siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.  

“Derfor bør man afskaffe reparationsgrænsen – i hvert fald mens manglen på biler er så udbredt, som tilfældet er nu. Hvis man vil sikre, at det ikke betyder, at man holder liv i nogle gamle biler, der alligevel er tæt på udtjente, kan man begrænse det således, at reparationsgrænsen kun afskaffes for nyere biler, der lever op til visse miljøstandarder. Det vil være helt oplagt,” siger hun videre. 

En analyse fra SMV Danmark viste sidste år, at der fra 2011 og frem til 2020 blev skrottet næsten 50.000 biler, der var under 10 år gamle. På samme måde var knap 10.000 af de skrottede biler under fem år gamle. Det var tilfældet, selvom de fleste biler har en forventet levetid, der er væsentligt længere – nemlig på mindst 15 år 

De mange skrotninger skyldes dels reparationsgrænsen, der dømmer biler totalskadede ud fra et beløb snarere end ud fra en vurdering af bilen.  

Hvis en bil eksempel er blevet ridset i lakken hele vejen rundt, kan det blive så dyrt at omlakere den, at bilen vil falde for reparationsgrænsen, selvom hverken motor, gearkasse eller batteri fejler noget som helst.  

“Når reparationsgrænsen dikterer skrotning af biler, der ellers nemt kunne repareres, gør det blot ventetiden på biler endnu længere og priserne endnu højere. I stedet for skulle man give forbrugerne lov til at få deres bil repareret. Det vil sikre flere opgaver på landets værksteder i stedet for at pengene går til bilfabrikanter i udlandet og det er i øvrigt også godt for klimaet, når man sikrer bedre udnyttelse af de ressourcer, der er blevet brugt til at bygge bilerne,” siger Gitte Seeberg.