Bilforhandlere

Sælg mere med god kommunikation

Når det går stærkt til hverdag, så glemmer mange i autobranchen at fortælle kunderne, hvad de kan. Dine succeshistorier, som ville gøre sig godt i den lokale avis eller på de sociale medier, kommer aldrig ud til kunderne, fordi hverdagen er travl på værkstedet eller i salgslokalet.

Men sådan behøver det ikke at være. Du behøver heller ikke ansætte en medarbejder til at lave arbejdet, for mindre kan også gøre det. 

AutoBranchen Danmark har skabt et kommunikationskorps ved at lave aftaler med en række freelancere, der har ekspertiser inden for forskellige grene af kommunikation og markedsføring. Det kan være sociale medier, video, pressemeddelelser, grafik, foto eller noget helt andet.  

“Man siger, at tyndere ordrebøger kalder på intelligent markedsføring. Lige nu befinder vi os i en krisetid, hvor mange måske hellere skærer omkostninger væk end at skaffe sig nye. Men det er også nu, at man kan gøre en forskel for kunderne,” siger Charlotte Brix Andersen, kommunikations- og medlemschef i AutoBranchen Danmark. 

Kunderne flytter sig – med den rette kommunikation kan du flytte med 

Når kundernes adfærd ændrer sig, skal din forretning tale til dem på nye måder. Det er en svær udfordring, og derfor har AutoBranchen Danmark skabt det Kommunikationskorps, der kan hjælpe medlemmerne med opgaven. 

”I de her år bliver det stadig mere kompliceret at skulle håndtere de mange kommunikations- og marketingsopgaver i bilforretningen. Når kunderne for eksempel ikke længere kommer i forretningen, fordi de er vant til, at alt kan ordnes på nettet, ja så kan det være svært at finde ud af, hvordan man kommer i kontakt med dem. Det stiller enormt store krav til ens arbejde med data og leads samt til kommunikationen,” siger hun. 

Kommunikationskorpset dækker bredt – og i hele landet 

Ideen med Kommunikationskorpset er simpel: AutoBranchen Danmark har samlet en gruppe af eksperter indenfor alt fra strategiudvikling og målgruppeanalyse til nyhedsbreve, hjemmeside-optimering, sociale medier, opfølgning på leads, video og meget mere. 

Eksperterne bor i forskellige dele af landet, så alle kan få en lokal eller næsten-lokal ekspert på besøg. Alle korpsets eksperter har viden om branchen. Har du en kommunikationsopgave, der trænger til at blive løst, kan du gennem Kommunikationskorpset let booke løsning af opgaven. AutoBranchen Danmark er garant for opgavens kvalitet og for en god pris. 

Charlotte Brix Andersen forklarer: ”Mange forretninger får kommunikationstilbud hele tiden, men det kan være svært at vide, hvad der er bedst. Med korpset har vi samlet de mest relevante kompetencer på ét sted – det gør let at gå til. Hvis du har en udfordring, kan du nu bare ringe til os og så matcher vi dig med den rigtige person, som kan løse opgaven for dig. 

Begynd med en workshop 

De fleste kan med fordel begynde med at booke en workshop, hvor to af korpsets eksperter kommer ud i forretningen og bruger 2 timer sammen med en større eller mindre gruppe af forretningens medarbejdere. Derefter får forretningen tilsendt minimum 8 konkrete kommunikations-anbefalinger, som man kan arbejde videre med. Anbefalingerne kan for eksempel handle om, hvilken strategi man skal anlægge for fortsat at fastholde sine kunder, hvad forretningen skal være kendt for, hvilke medieplatforme man skal prioritere, hvordan man kan øge sit salg af ydelser, eller hvordan man bedst muligt kan være i kontakt med sine forskellige kundesegmenter. 

”Det er afgørende at få et præcist billede af, hvad ens kommunikationsproblemer egentlig består i, og hvad mulighederne er for at få dem løst. Derfor kan man med fordel begynde med en workshop for at finde ud af, hvad der skal til for at omsætte forretningens mål til kommunikation, der rammer kunderne bedst muligt, og dermed kan være med til at øge salget af biler eller af services på eftermarkedet. På vores workshop arbejder vi i fællesskab med at stille den rigtige diagnose. Derefter kommer vi med anbefalinger – og så kan man vælge, om man vil gøre det selv eller få hjælp fra nogle af Kommunikationskorpsets dygtige freelancere.” 

Medlemmerne kan også gå direkte til at bestille en opgave hos en freelancer gennem AutoBranchen Danmark, hvis man ved, hvad man vil have løst, og bare gerne vil i gang. 

Se mere her

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation