Elbiler

Man kan stadig have benzin i blodet, selvom bilen kører på el

Tysklands bilindustri fik sin kattelem til at holde forbrændingsmotoren i live, men udviklingen mod elbiler går hurtigere og hurtigere, og står næppe til at stoppe.   

Debatindlæg af Gitte Seeberg, bragt i Avisen Danmark 3. april 2023.   

Af og til er vi vidne til et af de store øjeblikke i historien. Et øjeblik, hvor et kapitel endegyldigt slutter og nyt starter. Et øjeblik, hvor noget ændrer sig radikalt. Et øjeblik, hvor vi går fra én æra til en anden.  

Et af de øjeblikke er det for mig at se, at det fra 2035 ikke længere vil være tilladt at sælge nye biler, der kører på benzin og diesel i Europa.  

Det bliver på alle måder historisk, når der sker. Diesel, men i særlig grad benzin, har for mig altid været uløseligt forbundet til biler og til den frihed, de repræsenterer. Men det er det så snart ikke længere – i hvert fald ikke når, det gælder nye biler. Om man så synes, det er en god ting eller ej, så kan man ikke komme uden om, at det er skelsættende.   

Men; det bliver faktisk også en tilbagevenden til udgangspunktet. For i bilens tidligste barndom var mange af bilerne elektriske. Det har mange af os bare glemt i dag, hvor vi har været vant til, at benzin eller diesel har været en uundværlig del af det at komme nemt og bekvemt fra a til b. Om lidt over ti år er det så slut.   

I den seneste måned har der været en del polemik om forbuddet i 2035, fordi Tyskland med sin store bilindustri har krævet indrømmelser, før de ville gå med til farvellet til nye benzin- og dieselbiler.   

Det er endt med et kompromis om, at forbrændingsmotoren overlever efter 2035. Man må bare ikke putte benzin eller diesel i tanken på bilen. I stedet skal biler med forbrændingsmotorer have lov til at køre på syntetisk brændstof, såkaldte elektrofuels. Altså kunstige brændstoffer, som er en del af den Power-to-X-teknologi, som regeringen herhjemme satser voldsomt på i disse år.  

Jeg forstår godt, at tyskerne har ønsket det kompromis; den kattelem, som det er. Det handler om arbejdspladser og den tyske selvforståelse. Men hvis man skal styrke den tyske bilindustri, tror jeg snarere, de skal satse endnu mere på de elbiler, hvor amerikanske og kinesiske bilmærker er førende.  

Jeg tror nemlig ikke, at muligheden for forbrændingsmotorer med syntesiske brændstoffer vil få stor praktisk betydning eller udbredning på personbilsmarkedet. Elektrofuels er (for) dyre at producere, og de er primært tiltænkt flyindustrien og de store containerskibe, hvor det har længere udsigter at blive eldrevet. Jeg tror ikke på, at elektrofuels bliver normen i ret mange familiebiler. Dertil er elbilen allerede for stor en succes.   

Mange af de store bilproducenter har også allerede lagt planer, der betyder, at de stopper med at producere nye benzin- og dieselbiler længe før 2035. Fiat, Opel og Peugeot stopper lancering af nye benzin- og dieselbiler allerede i 2026. Alfa Romeo udfaser salget af benzin- og dieselbiler i Europa i 2027. Renault, Mercedes, Ford og Volvo har alle sat som mål, at de allerede i 2030 vil sælge 100 procent elbiler i Europa.   

Udviklingen er i fuld gang og spørgsmålet er, om der overhovedet ville være ret mange europæiske forbrugere, der ville købe nye benzin- eller dieselbiler i 2035, hvis de kunne?  

I den måned vi lige er gået ud af, var omkring 40 procent af alle de solgte nye biler herhjemme rene elbiler. Yderligere ti procent af de solgte nye biler var pluginhybrider, der også kan køre på el. Kun omkring hver tredje solgte nye bil var en benzinbil og ti procent var en dieselbil.   

Elbilen vinder markedsandele i et tempo, som vi ikke havde forestillet os for bare få år siden, hvor det så sløvt ud med danskernes interesse for elbilerne.   

Det gør det ikke længere.   

Man siger, man har benzin i blodet, hvis man er vild med biler. Nu er det som om, danskerne har fået el i blodet.   

Jeg tror ikke, det udtryk på samme måde vil vinde indpas i sproget, for det lyder ikke helt så godt, vel? Er man i stedet helt elektrisk med biler? Jeg ved det ikke. Køreglæden ved elbiler er i hvert fald tilsvarende stor, er min erfaring. Mange foretrækker endda elbilerne. Den grønne samvittighed har det også langt bedre.   

Måske skal vi bare vedtage, at vi bliver ved med at sige, at man har benzin i blodet, selvom bilen kører på el. Så bliver det ikke et endegyldigt farvel til benzinen. Kun til den benzin, vi putter i bilen og som udleder så meget CO2. Og så bliver overgangen til de nye tider måske også lidt lettere?   

Kontakt

Gitte Seeberg

Adm. direktør