Bilforhandlere

Seeberg: Pluginhybrider bør køres så grønt som muligt

(Dette er et debatindlæg af Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark bragt i Avisen Danmark 7. februar 2022)

I disse uger er der politisk blæst om pluginhybriderne, der med både en elmotor og en diesel eller benzinmotor er en trædesten mellem bilerne af i går og bilerne, som vi kommer til at eje i fremtiden – biler, der kun kører på vedvarende energi.

Blæsten er opstået, fordi pluginhybriderne er delvist fritaget fra registreringsafgiften, fordi de kategoriseres som grønne biler. Men hvor grønne de præcis er, afhænger jo i den grad af, hvor meget man lader dem op med el, eller hvor meget benzin-eller diesel der bliver fyldt på tanken.

Fra 2026 bliver pluginhybrider ikke længere anerkendt som grønne biler af EU og den politiske aftale, der er indgået herhjemme skal revurderes i 2025. Frem til det tidspunkt stiger registreringsafgiften på pluginhybriderne løbende, som Folketingets partier har aftalt. Og det er det, nogle partier og organisationer nu ønsker at lave om på, så pluginhybriderne ikke længere får den grønne rabat.

Jeg er enig i, at pluginhybrider selvfølgelig skal køres så grønt som muligt, for at ejerne gør sig fortjent til den afgiftsnedsættelse, som de får.

Det er simpelthen uansvarlighed i højeste potens, når man hører enkelte historier om, at nogen pluginhybrider aldrig er blevet ladet op med el, men kun køres som en benzin- eller dieselbil. Det er både klimaskadeligt og decideret usolidarisk og egoistisk.

Men jeg er alligevel modstander af, at man helt fjerner den delvise afgiftsfritagelse, som ellers gælder i nogle år endnu. Og forklaringen er som følger: For det første er der stadig mange helt almindelige danskere, der ikke kan klare sig med en ren elbil. Det gælder særligt mange af dem, der bor i provinsen, hvor afstanden til job og familie ofte er længere, end den er i byerne og hvor netværket af ladestandere stadig er alt for mangelfuldt.

Derfor viser rundspørger hos AutoBranchen Danmarks medlemmer også, at det for mange bilkunder ikke er et spørgsmål om en pluginhybrid eller en elbil, men at valget i stedet står mellem en klassisk benzin-eller dieselbil og en pluginhybrid.

Og der må jeg bare sige, at jeg foretrækker, at de vælger en pluginhybrid – og at bilejerne så lader deres pluginhybrid så meget op, som de overhovedet kan.

For det andet er indfasningen af registreringsafgiften på pluginhybrider allerede i gang. Priserne på pluginhybrider steg her til nytår og salgstallene fra januar viser, at elbilerne har overhalet pluginhybriderne som danskernes foretrukne grønne bil. Den udvikling, man fra politisk side ønsker sig, er altså allerede i gang.

For det tredje er pluginhybriderne en god overgangsbil, der kan lære danskerne at køre på strøm. For det skal vi lære. Mens vi får skaleret ladeinfrastrukturen, så den bliver langt mere fintmasket end i dag, kan bilisterne gøre sig erfaringer med en eldreven bil samtidig med at have sikkerheden ved det, man kender.

Det skal man ikke undervurdere betydningen af.

I stedet for at pille ved det afgiftssystem, som man har lavet, bør man fra politisk side tage initiativer, der sikrer, at de mennesker, der køber en pluginhybrid faktisk lader den meget mere op. Det handler om flere ladestandere over alt i landet. Og det handler om at gøre det mere nemt og attraktivt at lade op med el i stedet for at fylde tanken med benzin eller diesel.

Kontakt

Rune Langhoff Sørensen

Eftermarkeds- og klimakonsulent