Eftermarked

Seeberg talte dunder mod forsikringsselskaber – og lover øget indsats 

På AutoBranchen Danmarks årsdag var kampen for fair afregning fra forsikringsselskaberne et af hovedtemaerne. Der vil blive skruet yderligere op for indsatsen, fastslog adm. direktør Gitte Seeberg.

AutoBranchen Danmark har i de seneste år kæmpet indædt for bedre vilkår til skadesbranchen – og har i det seneste år eksempelvis udgivet såvel en rentabilitetsanalyse af driften i branchen, et diskussionsoplæg om branchens fremtid og afholdt debatmøder om emnet. Men indsatsen stopper ikke her. Faktisk vil der i stedet bliver lagt yderligere pres på forsikringsselskaberne. 

Det fastslog Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark på brancheforeningens årsdag, der blev afholdt i Brande i sidste uge.  

“Autolakerere, pladeværksteder og skadescentre er spændt hårdt for, og forsikringsselskabernes forventning om gratis ydelser og høje indkøbspres har virkelig presset skadesbranchen helt i bund,” sagde Seeberg i sin tale, der indledte årsdagen. 

“Jeg vil slå én ting fuldstændig fast her på årsdagen. Og det er, at forsikringsselskaberne – især de store og dominerende – er ved fuldstændig at save den gren over, de selv sidder på,” sagde hun og fortsatte:  

“Uden os – uden skadesbranchen – kan de ikke tjene milliarder på at forsikre danskernes biler. Det burde være et samarbejde, men alt for ofte er det et diktat. Det burde være til gavn for begge parter, men alt for ofte er det forsikringsselskabet, der ler sidst. Det kan ikke blive ved med at gå. Det kan simpelthen ikke blive ved med at gå,” lød det fra Gitte Seeberg.  

En prioritet for hele AutoBranchen Danmark

Hun fastslog derefter, at indsatsen mod forsikringsselskabernes indkøbspres er noget, der fokuseres på i hele AutoBranchen Danmark: 

“Lad mig slå det helt fast med syvtommersøm: Det her er en prioritet for hele AutoBranchen Danmark. Og vi bliver ved med at kæmpe kampen.” 

“Jeg ved godt, at nogen – mest selskaberne selv – synes vi farer for meget frem. Men det er der altså brug for. Vi gør det ikke for sjov,” lød det videre.  

Seeberg takkede også alle de medlemmer, der i årets løb har engageret sig i indsatsen for bedre timepriser og mere fair afregning. Det gælder både de medlemmer, der har givet eksterne konsulenter indsigt i deres regnskaber, de medlemmer, der har stillet sig frem og fortalt om deres erfaringer, alle dem, der har deltaget i medlemsundersøgelser om emnet og alle de medlemmer, der har deltaget i debatmøder eller har deltaget i debatten på de sociale medier.  

Presset virker

“Jeg vil gerne takke for det store engagement, som I har vist i sagen,” sagde Seeberg, der samtidig opfordrer til, at endnu flere melder sig på banen.  

For hun fastslog samtidig, at selvom presset virker, er der brug for, at endnu flere engagerer sig:  

“I året der er gået, har vi heldigvis oplevet, at medlemmerne siger, at vores pres virker, men vi er stadig meget langt fra at være i mål,” lød det fra Gitte Seeberg.  

Skadesbranchens fremtid var også emnet for en velbesøgt fagsnak på AutoBranchen Danmarks årsdag. Den kan du læse mere om i næste uges nyhedsbrev.  

Kontakt

Gitte Seeberg

Adm. direktør