Egentlig skulle de nye SERMI-krav være trådt i kraft herhjemme 1. august, men siden blev udrulningen udskudt på ubestemt tid.
Kravene betyder, at man skal være SERMI-certificeret, før man som værksted lovligt kan få adgang til bilernes sikkerhedssystemer, hvis du ikke er autoriseret værksted – og vurderingen er, at det vil omfatte ganske mange reparationer, idet adgang til sikkerhedssystemer er en forudsætning for mange reparationer.
Men på CONNECT Europe-konferencen i Berlin for nylig var SERMI et af de varme emner, og her stod det klart, at kravene i Danmark formentlig træder i kraft omkring nytår eller i årets første måneder.
Der er altså ikke uanede mængder af tid, hvis man vil være certificeret, når kravene træder i kraft, hvilket AutoBranchen Danmark klart anbefaler.
CONNECT Europe-konferencen er arrangeret af AutoBranchen Danmarks europæiske søsterorganisation CECRA, der sidder med helt tæt inde i beslutningsprocessen omkring udrulningen af SERMI.
Herfra lød det også, at SERMI på sigt vil kunne bruges i forbindelse med cybersikkerheden i bilerne, ligesom der blev udtrykt bekymring om, hvorvidt visse bilproducenter misbruger systemet til at gemme oplysninger. Generelt blev det dog understreget, at der er et godt samarbejde med bilproducenternes organisation ACEA.
Der er pt to leverandører, der er godkendt til at sikre SERMI-certificeringen herhjemme. Det drejer sig om Teknologisk Institut og en svensk leverandør. Kravene er allerede trådt i kraft i Sverige, og herefter følger altså Danmark og Finland.
“Det gælder om at få sat gang i certificeringen så snart som muligt. Der er formentlig flere tusinde værksteder, der skal certificeres, så jo længere man venter, jo længere kø risikerer man at komme i,” lyder det fra Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark.
Elbilernes påvirkning af eftermarkedet
Foruden SERMI og agentmodeller (som du kan læse om her), var der på CONNECT Europe-konferencen også stort fokus på elbilernes påvirkning på eftermarkedet.
En ungarsk forhandler, der på sit værksted har lavet over 1500 reparationer på elbiler, gjorde bekymringerne i forhold til, at elbiler betyder mindre arbejde på værkstedet, til skamme. Her var der masser af lave og over 85 procent af batterireparationerne kunne nu udføres på eget værksted. Det fik forhandleren til at foreslå, at der stilles krav til producenterne af elbilbatterier, der sikrer, at det er både billigt og nemt at reparere batterierne.
En Audi- og Volkswagen-forhandler fra Finland stemte i og fastslog, at elbilernes indtog betyder masser af arbejde, herunder mange større reparationer, der er både dyre og tager lang tid.
Netop elbilernes indvirkning på eftermarkedet er også blandt temaerne på AutoBranchen Danmarks årsdag i næste uge. Og generelt er der brug for mere viden og klarere rammer, fastslår Nicky Bobak:
“Vi gør os alle forskellige erfaringer med elbilerne og deres påvirkninger af eftermarkedet, hvor de stadig fylder begrænset. Og i meget lang tid endnu vil diesel- og benzinbilerne stadig være dominerende, men elbilers stiller nye krav og vi mangler også klarere rammer for, hvilke reparationer værkstederne rent faktisk selv kan udføre,” siger Nicky Bobak.
Endelig var der på konferencen også tiltagende tendenser til, at flere store forhandlere i nogle lande selv udfører skadesarbejdet, frem for at få værksteder og lakerere til det, ligesom der fra mange deltagere på konferencen var et fokus på at reducere udgifterne til lånebiler.