Den forhøjede skrotpulje går fint i tråd med de politiske ønsker om at stramme miljøzonerne i landets største byer, som på sigt kan ramme flere ældre personbiler, mener Gitte Seeberg, adm. direktør i hos AutoBranchen Danmark.
“Både i Danmark og i udlandet bliver det sværere de kommende år at køre ind i byerne i gamle biler, især dem uden partikelfilter. Derfor er det vigtigt, at der ydes en kompensation til de borgere, som er afhængige af en bil for at passe deres arbejde og få hverdagen til at hænge sammen, men hvor det økonomiske råderum er småt og hvor et kørselsforbud eller en dyr miljøzone kan have stor effekt”, siger Gitte Seeberg.
Ordning bør gøres permanent og forhøjes
Tidligere tiders skrotpuljer har været meget populære blandt danskerne, som på ganske få uger har fjernet tusindvis af gamle dieselbiler uden partikelfilter, men der er fortsat omkring 50.000 dieselbiler fra før 2006 i Danmark, og dem så Gitte Seeberg gerne omvekslet til nyere modeller.
“Derfor bør skrotningsordningen gøres permanent, og på sigt bør den forhøjes, hvis man vælger at gøre det svære for nyere biler, der måske maksimalt er ti år gamle”, siger AutoBranchen Danmarks direktør.