Elbiler

Trods grøn førertrøje: Norges bilbranche vil fokusere endnu mere på bæredygtighed

Norges Bilbransjeforbund fejrede i sidste uge sin 60-års fødselsdag ved en stor konference, der havde fokus på grøn omstilling og en autobranche i forandring. 

I sidste uge var to repræsentanter fra AutoBranchen Danmark inviteret med, da Norsk Bilbransjeforbund (NBF) fejrede sin 60-års fødselsdag med en stort anlagt konference i Gardermoen ved Oslo med over 1000 deltagere.  

Over to dage satte NBF til Bilbransjens Dager under overskriften “Med bilen ind i fremtiden” fokus på de udfordringer, som autobranchen står over for både globalt og i Norge, ligesom der var et enormt fokus på bæredygtighed – både socialt, økonomisk og miljø- og klimamæssigt.  

Norge er verdensførende, når det kommer til udbredningen af elbiler, hvor hele 92 procent af nyvognssalget i marts måned var grønne biler. Samtidig er vurderingen, at 50 procent af hele personbilsflåden allerede om tre år vil kunne udgøres af grønne biler.  

Alligevel fastslog NBFs adm. Direktør Stig Morten Nilsen ved konferencens start, at fokus på bæredygtighed bliver endnu vigtigere i fremtiden: 

“Bæredygtighed og miljø kommer til at fylde meget mere i autobranchen. Det kommer vi ikke uden om,” sagde han og fastslog, at det ikke betyder, at bilen går en usikker fremtid i møde. Det bliver bare en ny form for biler: 

“Bilen skal have en central position i fremtidens mobilitet,” sagde han med henvisning til overskriften for konferencen. 

Bestyrelsesformand for NBF, Per Helge Gumpen, fastslog, at NBF af samme grund har lavet en ny strategi, der fokuserer på grundlæggende bæredygtig bilbrug og at skabe en cirkulær økonomi i den norske autobranche.  

“Bæredygtighed handler om langt mere end at reducere udledning af CO2,” fastslog Per Helge Gumpen.  

Britt Nilsen, oplægsholder fra den norske koncern Schibsted fastslog dertil, at bæredygtighed bliver et uomgængeligt krav i fremtiden:  

“Arbejdet med bæredygtighed bliver obligatorisk, og kommer til at være selve forudsætningen for at drive forretning,” sagde Britt Nilsen og fortsatte:  

“Vi er vant til at tage beslutninger ud fra økonomiske forhold, men nu er det bæredygtighed, der skal diktere de beslutninger, vi træffer. Det kommer til at kræve en stor ændring i den måde, vi træffer beslutninger på. Vi kan både tjene penge og bidrage positivt til udviklingen.” 

Foruden fokus på grøn omstilling, var der på Bilbransjens Dager også fokus på genbrug af reservedele, udfordringer og nytænkning i eftermarkedet, agentmodeller, truslen fra cyberangreb, digitalisering, mangel på lærlinge, som også præger den norske autobranche og de over 200 kinesiske bilmærker, som er i gang med at skabe en bilrevolution i Kina. 

AutoBranchen Danmark vil arbejde videre med de norske løsninger, som blev præsenteret på konferencen og vurdere, hvilke der også vil give mening i dansk kontekst. 

Kontakt

Rune Langhoff Sørensen

Eftermarkeds- og klimakonsulent