Biler stod centralt i Præsident Trumps indsættelsestale, hvor han præsenterede store planer for bilindustrien. Han ønsker at genetablere industrien og bringe den tilbage til dagene, hvor industrien var i rivende udvikling, som byen Detroit i særlig grad var centrum for. Hans yndlingsord ”told” skal åbne dørene til udviklingen, og hans fokus på ”drill, baby drill” sætter den grønne omstilling af bilparken tilbage. Det gør han også ved, at han vil annullere et dekret, der skulle sikre, at halvdelen af nye køretøjer solgt i 2030 er elektriske, og han vil sætte en stopper for statsstøtte til at oprette ladestationer. Med det sætter han en kæp i hjulet på ambitionerne om en grønne bilpark, hvor han også vil aflyse tilskuddet på 7.500 USD til elbiler.
Hvad siger Tesla-ejer Elon Musk til alt det? Han har tilbage i december sagt ”jeg synes, vi skal afskaffe al støtte”. Vurderingen er også, at det ikke vil betyde det store for Tesla. Musk kan allerede producere konkurrencedygtigt og tjener faktisk penge modsat mange andre elbilproducenter. Derfor er Tesla ikke afhængige af subsidier, og dermed kan det ende med at blive en fordel for Musk, når mange andre producenter kæmper med at få økonomien til at give overskud.
Dette gælder især for de europæiske producenter, og derfor tager Kommissionen tilløb til at understøtte den europæiske bilindustris salg af elbiler. På det netop overståede World Economic Forum møde i Davos understregede Teresa Ribera, næstformand i Europa-Kommissionen med ansvar for grøn omstilling og konkurrence, at EU ikke vil ændre målet om at forbyde salg af fossile biler i 2035, da det vil give usikkerhed på markedet og straffe de producenter, som har tilpasset sig. Hun er dog åben over for at se på de årlige emissionsmål og bødestørrelser frem mod 2035. Dette imødekommer EPP-gruppen, den største politiske gruppe i Europa-Parlamentet, samt kansler Scholz, som presser på for at slække kravene til bilproducenterne. Volkswagen, Stellantis, BMW, Mercedes-Benz og Renault står alle over for store milliardbøder, mens kun Volvo lever op til emissionskravene ifølge en analyse lavet af miljøorganisationen Transport and Environment. Kommissionen arbejder på en model, der støtter de europæiske bilproducenters salg af elbiler og ikke de kinesiske, men det er en svær balancegang i forhold til internationale handelsregler.
Men der er behov for handling, hvis den europæiske bilindustri ikke skal sakke endnu mere agterud og efterlade Kina med en åben bane til at sætte sig endnu hårdere på elbil-markedet. Kina er verdens største bilproducent og verdens største eksportør af biler. De eksporterer ikke mange biler til USA pga. den høje told, men eksporterer til Europa og mange andre lande. Man må formode, at de vil fokusere endnu mere på disse markeder, imens USA’s marked lukker sig om sig selv, og elbiler går svære tider i møde på det amerikanske marked.
På rejser til Kina i løbet af det seneste år har jeg talt med mange industrifolk, som har givet udtryk for, at EU’s toldmure ikke vil få den store betydning for de kinesiske elbiler. Tværtimod er kineserne i gang med at rulle flere mærker ud i Europa og etablere bilproduktion i flere europæiske lande.
For mere om Kinas elbiler og Kinas strategiske fokus på bilområdet, kan man dykke ned i den nye bog ”Kinas elbil-revolution, fra copycat til pioner”. Bogen kan bestilles lige her i formularen og er gratis for medlemmer.