Bilsalg

Udbredt mangel på kunder tyder på hård vinter

På tværs af branchen lyder det, at kunderne er blevet mere tilbageholdne. Men når krisen kradser, er der også muligheder.  

Selvom der afgjort også er flere forhandlere, der stadig sælger masser af biler, er der også mange steder salget står svagt.   

Antallet af nyregistreringer i anden halvdel af året er indtil videre faldet med 18 procent i forhold til samme periode sidste år. Samtidig er brugtvognssalget inkl. import indtil videre i andet halvår faldet med 18 procent i forhold til samme periode sidste år.   

Ser man isoleret på tiden siden 1. oktober, står det lidt værre til. Her er nyregistreringerne faldet med 19 procent, mens brugtvognssalget inkl. import er faldet med næsten lige så meget, nemlig 18 procent.   

Samtidig er en del af nyregistreringerne udtryk for, at biler, der er bestilt for længst, endelig er blevet leveret. Det reelle salg kan altså værre endnu lavere.   

“Der er ingen tvivl om, at krisen begynder at kradse mange steder. Forbrugertilliden er meget lav, og privatforbruget er faldende. Det påvirker hele Danmark og dermed selvfølgelig også vores branche. Vi skal ikke male fanden på væggen, men vi skal også se realiteterne i øjnene. Vi må håbe og tro, det lysner til foråret, men først skal vi igennem en vinter, der nok kan blive streng,” siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.   

Hun peger på, at der er tegn på, at inflationen kan være toppet, og at der dermed på nogle parametre kan være bedring på vej.   

Det er dog endnu for tidligt at kunne sige noget håndfast om, hvorvidt salget kommer til at gå længere ned.   

“Indtil videre har særligt nyvognsforhandlerne været hårdt ramt af svigtende salg og lange leveringstider på biler, men på det seneste er brugtvognspriserne også blevet presset nedad efter at have været høje gennem længere tid. Eftermarkedet har indtil videre klaret sig udmærket, men er omvendt presset af høje energipriser, mangel på arbejdskraft og øgede udgifter generelt. Billedet ændrer sig hele tiden, og det står klart, at omstillingsparatheden i branchen virkelig bliver sat på en prøve,” siger Gitte Seeberg.   

På det seneste har der også været meldinger om, at nogen forbrugere udskyder dækskifte og service, og at eftermarkedet dermed også vil opleve en nedgang, ligesom det lave bilsalg udover at være en udfordring i dag, også kan være problematisk på sigt, idet det kan betyde færre biler på værkstederne i årene fremover.   

Styrk kontakten til eksisterende kunder

Gitte Seeberg opfordrer derfor til, at man aktuelt øger kontakten til sine faste kunder, både i forhold til eftermarked og salg, ligesom hun opfordrer til, at man bruger de lidt mere stille perioder til at tilpasse sin forretning, justere lageret eller opbygge en abonnementsforretning.  

“Kunderne skal nok komme igen, og indtil da – og selvfølgelig også derefter – er vi som brancheorganisation her for både forhandlere og eftermarked. Vi har masser af fordelsaftaler, der kan give et lidt større økonomisk råderum, vi leverer gratis juridisk hjælp og vi kæmper jeres sag over for politikerne. Vi kan ikke skaffe kunder til jer, men vi kan give inspiration og hjælp til at udvikle jeres forretning, så den bedst muligt modstår de hårde tider,” siger Gitte Seeberg.   

AutoBranchen Danmark tilbyder hjælp til at opbygge en abonnementsforretning på det såkaldte abonnementsakademi, ligesom AutoBranchen Danmarks kommunikationskorps kan benyttes til at fintune ens kommunikation.  

Kontakt

Rune Langhoff Sørensen

Eftermarkeds- og klimakonsulent