I den nyeste undersøgelse svarer knap 19% af respondenterne, at de tror på et markant forbedret salg af elbiler i 2021 sammenlignet med 2020. Kigger man på samme besvarelse i en identiske kvartalsundersøgelse for tredje kvartal 2020, svarede under 3% det samme, når de skulle vurdere 2020-salget.
“Heldigvis er der kommet styr på bilafgifterne, som betyder, at de fleste elbiler kan sælges uden registreringsafgift. I kombination med langt større udbud af modeller er optimismen høj for at sælge flere elbiler ude i forretningerne”, siger Gitte Seeberg, adm. direktør hos AutoBranchen Danmark.
I den modsatte boldgade tror 42% af forhandlerne i den nyeste undersøgelse, at salget af dieselbiler vil falde markant, mens 36% svarede det samme i 2020-undersøgelsen.
Plugin-hybrider står stærkt
De seneste tal for indregistreringer af nye biler i marts 2021 viste, at hver femte bil solgt i den måned var en plugin-hybrid. Det er også en drivlinje, som mange forhandlere forventer sig endnu mere af i år end i 2020.
For 2021 svarer over 38%, at de tror på at markant øget salg, mens knap 18% svarede det samme i 2020-undersøgelsen.
“Både private og virksomheder kaster sig i stor stil over plugin-hybriderne i øjeblikket, fordi de for mange er den lidt mere sikre trædesten over i mod kørsel på ren el. Som vi ser det med elbilerne findes der i dag også et væld af plugin-hybrider, hvis rækkevidde på strøm er steget, så flere kan køre på el i længere tid ad gangen, før fossilmotoren må tændes”, forklarer Gitte Seeberg.
Udlæg til staten fylder meget
Men troen på flere solgte el- og plugin-hybrider kommer med en pris. Både elbiler og plugin-hybridbiler er blevet fredet for registreringsafgift frem til 2025, men den politiske aftale på området blev indgået, før statens it-systemer var klar.
Derfor skal mange bilforhandlere lægge adskillige millioner kroner ud for staten, fordi elbilerne og hybrider skatteteknisk er steget med indgangen til 2021, men Motorstyrelsens nuværende it-system kan ikke tilbagebetale den overskydende registreringsafgift.
“Kvartalsundersøgelsen viser med god grund stor frustrationer over udlægget, og rigtig mange virksomheder er pressede på likviditeten. Vi har tidligere og vil fortsat lægge stort pres på Motorstyrelsen og staten i den her sag, hvilket også betyder, at vi kommer til at følge tilbagebetalingen meget tæt og vil hele tiden lægge pres på, at it-systemerne kommer op at køre hurtigst muligt.”, siger Gitte Seeberg.
Motorstyrelsen har for nyligt udviklet et nyt beregningsskema, som autobranchens aktører kan bruge tilat udregne den korrekte registreringsafgift, så bilforhandlerne lægger hverken mere eller mindre afgift ud for staten. Læs mere her.