Bilforhandlere

2021 blev året, hvor forhandlerne fik ram på importørerne i Europa

I 2021 faldt der to markante domme i Tyskland og Østrig, der kan vende op ned på forholdet mellem forhandler og producent/importør. I 2022 får vi nyt om gruppefritagelsen, der har indflydelse på forhandlerkontrakter.  

Først Østrig – nu Tyskland. Der begynder så småt at tegne sig et billede af, at de dage hvor importører og producenter uhæmmet kunne pålægge forhandlere krav og udgifter på tværs af Europa lakker mod enden.  

I 2020 vandt Peugeot-forhandleren Josef Büchl en retssag over Peugeot i Østrig, da dele af hans forhandlerkontrakt blev erklæret ulovlig. Peugeot ankede straks dommen, men den 22. marts 2021 stadfæstede den øverste karteldomstol i Østrig dommen. Dermed måtte Peugeot i Østrig ændre deres forhandlerkontrakter. Karteldomstolen henviste bl.a. til den EU-lovgivning, der regulerer forholdet mellem forhandler og importør – gruppefritagelsen.  

Allerede 19. maj 2021 valgte Stellantis, der bl.a. ejer Peugeot, at opsige alle forhandlere i Europa. Det skete bl.a. med begrundelsen om en ny gruppefritagelse samt at koncernen ønsker komme tættere på kunderne. Stellantis er indtil videre været den eneste bilproducent, der har valgt at tage så drastiske skridt. 

Ny sag fra Tyskland 

Kort før jul kom den anden dom mod et Stellantis-ejet bilmærke i 2021, der vil stille forhandlerne bedre. Den tyske Opel-forhandlerforening vandt en sag I Frankfurt mod Opel Tyskland, der fik kendt sit aflønningssystem ulovligt. Ifm. Opel-dommen gjorde AutoBranchen Danmarks juridiske chef Abid Khan opmærksom på, at problemet er langt større end de to sager.   

”Jeg tror og håber, at vi kommer til at få flere af den slags sager på tværs af Europa, fordi det er langtfra usædvanligt, at forhandlerne ikke behandles ordentligt, inklusiv i Danmark”  

2022 bliver vigtigt i kampen om fair vilkår til forhandlerne 

Igennem 2021 har AutoBranchen Danmark gennem vores europæiske organisation Cecra arbejdet sammen med EU-Kommissionen for at sikre bedre vilkår for forhandlerne. Det er sket gennem en række møder og workshops, hvor EU-Kommissionen har fået feedback på deres forslag. 

I løbet af første kvartal 2022 forventes Kommissionen at træffe en afgørelse om, den nuværende særlige gruppefritagelse, der gælder for autobranchen skal fornyes, justeres eller helt afskaffes. Den afgørelse vil få stor betydning for de kontraktvilkår, der kan laves mellem forhandlere og importører.  

Det vil også være særlig relevant for de forhandlere, der vil få en såkaldt falsk agent aftale, fordi de juridisk set ikke er agenter og dermed vil være omfattet af det almindelige EU-regelsæt. Læs mere om at være agent og falsk agent her. 

Det reviderede regelsæt vil dog først få betydning i fra 2023, hvor den nuværende gruppefritagelse for autobranchen udløber. 

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation

Flemming Ransborg

Medlemskonsulent, Nordjylland og Bornholm
Klaus Schultz

Klaus Schultz

Medlemskonsulent, Sydjylland og Fyn

Christian Richter

Kommunikations- og politisk rådgiver

Lene Søbo

Grafiker og marketingkoordinator

Christian Mikkel Uldall Grøn

Web- og social medie manager

Julie Løvenholdt

Medlemskoordinator

Emil Refn

Studentermedhjælper