Bilforhandlere

Aarhus Byråd er klar til roadpricing

Roadpricing er en hjørnesten i ny aftale om grøn mobilitetsplan, der skal nedbringe CO2-udledningen i Aarhus kraftigt. Endnu er der dog en sten på vejen mod vejafgifter.

Mens mange nød det sidste af sommerferien havde Aarhus Byråd travlt med at planlægge, hvordan Danmarks næststørste by kan reducere sin CO2-udledning med 270.000 tons i 2030. Således faldt en bred aftale på plads onsdag den 7. august. 

Aftalen indeholder flere elementer, der skal flytte folk fra bil mod offentlig transport og fra fossilbil mod elbil. Men det element, der forventes at stå for størstedelen af CO2-reduktionen, det er roadpricing. 

Byrådet har altså aftalt at bringe roadpricing i spil for at nå klimamålene. Der er dog det lille aber dabei, at det kræver en lovændring, før roadpricing kan indføres, og derfor har Aarhus Byråd skrevet ind i aftalen, det er en forudsætning, at rammen falder på plads. 

Men skulle det ske, så er det værd at bemærke, at aftalens parter forventer, at ”roadpricing primært vil være målrettet trængslen i byerne og ikke trafikken i oplandet”. De forventer også, at ”roadpricing ses i sammenhæng med omlægning af afgiftssystemet i sin helhed, så udgifterne flyttes fra købet af bilen til brugen af den,” som der står på aftalens side 13.

Ikke lige på trapperne

Til TV2 Østjylland forklarer transportminister Thomas Danielsen (V) dog, at roadpricing ikke er lige på trapperne: 

”Regeringen har ingen aktuelle planer om at indføre roadpricing. Der er sat gang i et forsøg, der skal gøre os klogere på roadpricing, og jeg ser frem til at se resultaterne”. 

Forsøget, som Thomas Danielsen omtaler, skal blandt andet være med til at give klarhed over tekniske løsninger, hvordan vejafgifter påvirker bilisternes adfærd og meget andet. 

2.200 bilister medvirker i forsøget, som bl.a. finder sted i Aarhus. Forsøget kører frem til 2025, men allerede på AutoBranchen Danmarks årsdag ’24 i september kan du blive indviet i nogle af de foreløbige erfaringer fra forsøget. Det er Ninette Pilegaard, Vicedivisionsleder og sektionsleder på DTU, der vil fortælle om forsøget og perspektiverne for roadpricing. Hun er en af forskerne bag vejafgiftsforsøget. 

Efter Ninettes oplæg vil der være en kort debat på scenen, hvor vi får flere perspektiver på, hvordan fremtidens bilafgiftssystem kan se ud, og hvilke faktorer, der skal tages med i betragtning. Her vil adm. direktør i AutoBranchen Danmark Gitte Seeberg og Jacob Skjærris fra SAKUI deltage sammen med Ninette Pilegaard. 

Du kan tilmelde dig årsdagen her

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation