Elbiler

Årtier med elbiler: Her er konsekvenserne for forhandlere og eftermarkedet i Norge

”Nogle mener, at den grønne omstilling er ’the green shit’. Men omstillingen sker hastigt, og vi har snart så meget data som viser præcist, hvad bilforhandlere og eftermarkedet i Danmark kan forvente sig af elbilernes indtog”.

Knut Martin Breivik, der er fagchef i Norges Bilbransjeforbund (NBF), er en af de personer i Skandinavien som lige nu ved mest om, hvad autobranchen udsættes for med biler på el kontra benzin eller diesel. Både når det gælder salg, infrastruktur, brugtbilsalget og ikke mindst det vigtige eftermarked med reservedele.

Derfor var Knut Martin Breivik inviteret med til Vores Autobranche 2019 på Gram Slot, hvor han tog de næsten 500 tilhørere med ind i den rejse, som Norge og de norske politikere satte i gang tilbage i starten af 1990’erne, og som i dag er en rejse, som drives af el.

”I 2018 var andelen af elbiler 31,2 procent mod 20,8 procent i 2017. Markedet er virkelig ved at få fart på, og det har store konsekvenser for alle dem, som er vant til at tjene penge på benzin- eller dieselbiler. I 2025 forudser vi, at antallet af mekaniske opgaver og alt det salg, som hører med til det, vil falde med 6,2 procent. Og allerede i 2030 vil det falde med næsten 20 procent”, forklarede Knut Martin Breivik på åbningsdagen på Gram Slot.

”Der kommer til at ske drastiske fald på både arbejdstimer brugt på bilerne, på behovet for bevægelige reservedele, olie, filtre og lignende”.

En hård hverdag i vente

Så hvad betyder alle de tal for et mindre værksted og bilhus, som måske ikke lige kan se det her ske for sig foreløbigt, men som godt ved, at en eller anden omstilling er i gang. Knut Martin Breivik fremlagde hertil en case med en mindre forhandler med otte personvognsmekanikere eller teknikere ansat.

Dertil føjede han andelen af elbiler solgt i Norge til – ergo en markedsandel på ca. 30 procent, som situationen er i dagens Norge. Den fremtidige nedgang i et årligt overskud – hvis der er et sådan – lyder på svimlende to millioner kroner.

”Det lyder som et vildt tal. Men det er ud fra det værst tænkelige scenarie, nemlig at man ikke foretager sig noget som helst og bare lader udviklingen køre”, sagde Knut Martin Breivik.

Sådan lyder forsvarsplanen

Men hvad gør man så? Er løbet kørt, hvis danskerne pludselig vender benzin- og dieselmotorer ryggen? Eller hvis politikerne eksempelvis forbyder fossilt brændstof til personbiler? Og at branchen derfor er nødt til at omstille sig til eldrift?

”Der er stadig produkter som dæk, aircondition, autoglas og telematik, som fortsat vil give omsætning og indtjening til bilhusene og værksteder. Ingen tvivl om det. Men det handler om, at man som danske erhvervsdrivende inden for bilområdet får kigget grundigt på sin forretning og vurderet, om man kan adskille sig fra de andre i kapløbet, når bilernes tid brugt på værkstedet falder. Så sk

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

Knut Martin Breivik på scenen på Gram Slot sammen med Anders Breinholt.

al der tænkes i andre produkter”.

Flere skader – som det er nu

Der er også en anden ting, som gør så gældende med elbiler på det norske marked i øjeblikket. De bliver oftere skadet end traditionelle biler. Og så koster flere af elbilernes komponenter, blandt som følge af vægtbesparende materialer, langt mere end normalt. Sidst men ikke mindst har de flere sensorer, som skal vedligeholdes.

”Det kan være med til at opveje noget af det tab, som forhandlere og værksteder har på de mere konventionelle opgaver. I stedet rykker det i en anden retning. Blandt i form af flere karrosseri- og lakskader, som det er lige nu”, forklarede Knut Martin Breivik.[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]