Abonnementsforretning

Abonnement er service og nem hverdag

Danskerne tegner abonnementer i større og større stil.

Autobranchen er også kommet med på bølgen, men potentialet er enormt, og der er plads til mange mange flere. Skal man tro Jonas Juul Jeppesen, der er direktør og partner i Subscrybe og en af Danmarks førende eksperter inden for abonnementer i alverdens brancher, så er det snarere spørgsmålet, om man har råd til at lade være med at sætte sine ydelser på abonnement.

Det gjorde han klart i sin fagsnak på AutoBranchen Danmarks årsdag i Brande på den næstsidste dag i september.

Først og fremmest handler abonnementer om at sætte fokus på, at hverdagen bliver nem og enkel med abonnement. For de fleste yngre mennesker er abonnement også lig med frihed, så den har de allerede fanget.

Jonas Juul Jeppesen nævnte cyklen med det spøjse navn, Swapfiets – kendt for det blå fordæk – som nu har 18.000 brugere i Danmark. Cyklen fås kun på abonnement. Den koster fra 199 kroner pr. måned, og al service er inkluderet – er din cykel punkteret, kommer Swapfiets straks og lapper den. Er cyklens tilstand værre end en punktering, får brugeren med det samme en anden cykel.

“Firmaet er hollandsk, og der kører nu omtrent 250.000 cykler rundt i Holland med det blå fordæk. 199 kroner er mange penge, hvis man kan lappe cyklen selv og reparere små ting selv, men sådan skal man ikke tænke. Brugerne af Swapfiets betaler for service. De betaler for et samlet koncept, hvor de kan være sikre på, at de altid har en cykel, der fungerer,” siger Jonas Juul Jeppesen og fortsætter:

“I Amsterdam har Swapfiets’ tilstedeværelse gjort, at den helt almindelige cykelhandler stort set er udfaset. Hvis I ikke finder abonnementsløsninger, risikerer I måske også at blive udfaset,” lød den lidt provokerende melding fra abonnementseksperten.

På fagsnakken bad Jonas Juul Jeppesen deltagerne om at tilkendegive, om de abonnerede på måltidskasser. Hænderne røg i vejret og gjorde det klart, at mere end halvdelen af de omtrent 70 deltagere på fagsnakken, får eller har fået måltidskasser.

”Så hovedparten af os abonnerer på måltidskasser. Jeg kan godt love jer, at i de store supermarkeder går de og klør sig i nakken over, hvordan de kan hamle op med den trend. Råvarerne til maden kan man købe billigere i supermarkedet, men kunderne til måltidskasser abonnerer på inspiration, variation, oplevelser, bæredygtighed og ikke mindst tid. Man abonnerer ikke på råvarer, men på alt det andet,” sagde han.

“Med andre ord: Hvis I kan flytte fokus væk fra prisen, kan I godt tage penge for en masse service og metoder til at gøre kundernes hverdag nemmere,” fortsatte han.

AutoBranchen Danmark og Subscrybe har det seneste år lavet abonnementsakademi i fællesskab. Her er en række virksomheder blevet holdt i hånden og har fået skabt køreklare abonnementsmodeller. Andet hold er i gang. Tredje hold begynder til marts, og der er nu mulighed for at melde sig til.

Kontakt medlemskonsulent Louise Stenholdt på lst@abdk.dk, hvis du vil med.

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation

Flemming Ransborg

Medlemskonsulent, Nordjylland og Bornholm
Klaus Schultz

Klaus Schultz

Medlemskonsulent, Sydjylland og Fyn

Christian Richter

Kommunikations- og politisk rådgiver

Lene Søbo

Grafiker og marketingkoordinator

Christian Mikkel Uldall Grøn

Web- og social medie manager

Julie Løvenholdt

Medlemskoordinator

Emil Refn

Studentermedhjælper