Både Gjensidige og If Forsikring er efter dialog med AutoBranchen Danmark nu klar til at yde et midlertidigt energibidrag, som afspejler de voldsomme stigninger i energipriserne, som plager lakbranchen.
Som AutoBranchen Danmark løbende har dokumenteret, er skadesbranchen og særligt autolakererne hårdt ramt af de meget høje energipriser. Flere har måtte fyre medarbejdere og et flertal har set overskud vende sig til underskud, har undersøgelser blandt autolakererne vist.
Men nu er der økonomiske hjælp på vej til nogle af lakererne. Gjensidige og If Forsikring har efter dialog med AutoBranchen Danmark fastslået, at de er klar til at godkende et midlertidigt energibidrag i Autotaks, som går videre til autolakererne.
“Det er overordentligt positivt, at Gjensidige og If Forsikring på denne måde går forrest og tager ansvar for at hjælpe de hårdt ramte autolakererne økonomisk. Jeg håber, at de vil inspirere resten af forsikringsbranchen til at følge trop,” siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.
AutoBranchen Danmark har i forbindelse med dialogen med de to forsikringsselskaber undersøgt den gennemsnitlige meromkostning pr. skade, som de høje energipriser medfører.
AutoBranchen Danmark og Gjensidige og If Forsikring er på den baggrund enige om, at det midlertidige energibidrag fra forsikringsselskaberne skal skrives som en specialkode 75 i Autotaks, hvorefter pengene vil sendes videre til autolakererne.
“Jeg ville ønske flere forsikringsselskaber var så ordentlige overfor skadebranchen som Gjensidige og If Forsikring er, men det her er en rigtig god start, og vi er taknemmelige for, at de også ser en interesse i, at autolakererne klarer sig igennem den ekstraordinære situation, som branchen står i. Det vil vi ikke glemme og det tror jeg heller ikke autolakererne vil,” siger Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark.
Seeberg: Resten af forsikringsbranchen må følge med
Da konsekvenserne af de høje energipriser stod klart i slutningen af sidste år, rakte AutoBranchen Danmark i første omgang ud til brancheorganisationen Forsikring & Pension for at sikre kompensation til autolakererne, men blev her afvist. Siden har AutoBranchen Danmark haft en direkte dialog med en stribe af de mest toneangivende forsikringsselskaber og den dialog vil fortsætte så længe, forsikringsselskaberne ønsker det.
“Vi er selvfølgelig glade for dette første gennembrud i forhold til at sikre, at autolakererne ikke bliver ramt så hårdt økonomisk, at de får svært ved at rejse sig igen, når energipriserne forhåbentlig er stabiliseret. Men vi fortsætter med at lægge pres på resten af forsikringsbranchen, for det burde være åbenlyst for enhver, at autolakererne selvfølgelig skal have dækket de udgifter, de har ved at løfte en opgave for forsikringsselskaberne,” siger Gitte Seeberg.