Eftermarked

“Alle kan jo for pokker ikke være den dyreste i området” 

To velbesøgte debatmøder har sat fokus på forsikringsbranchens metoder. Nu skal branchen stå sammen for at sikre den nødvendige forandring.

Store udgifter til lånebiler. Manglende betaling for opgørelse af totalskader. Eksploderende udgifter til fragt til og fra lakerer. Utilfredshed med forsikringsselskabernes robotafvisninger af skadesrapporter. Timeprisforhandlinger, der enten ikke bliver til noget eller hvor man ikke får nødvendige stigninger. Forsikringsselskaber, der ikke vil betale for sikkerhedsmæssigt forsvarlige reparationer. Og manglende avance på brugte dele.

Det er blot nogle af de emner, der fyldte meget på de to debatmøder om skadesbranchens fremtid, som AutoBranchen Danmark har afholdt i de to forgangne uger i Ringsted og Kolding. 

Her var både bilforhandlere, værkstedsfolk og autolakerere til stede for at diskutere branchens situation og give input til, hvordan vi sikrer skadesbranchen et økonomisk råderum til både at fastholde og tiltrække arbejdskraft, at gøre de nødvendige investeringer for at modernisere værkstederne og ikke mindst at kunne have en fornuftig forretning.  

Debatmøderne var en opfølgning på, at AutoBranchen Danmark i begyndelsen af oktober sendte et åbent brev til forsikringsselskaberne, som over 200 virksomheder i branchen havde underskrevet og som også havde andre brancheorganisationer som medunderskrivere, hvor der blev efterspurgt bedre forhold for arbejdet i skadesbranchen. 

Helt generelt var der udbredt utilfredshed med den nuværende situation, hvor flere rystede på hovederne over forsikringsselskabernes ageren og manglende vilje til at bidrage positivt til branchens fremtid.  

Kan ikke løbe fra ansvaret

“Forsikringsselskaberne kan ikke længere ignorere den massive utilfredshed, der mange steder i branchen. I en tid hvor antallet af skaderne stiger og hvor skaderne samtidig bliver større og større, er der brug for hele skadesbranchens kapacitet. Derfor er der også brug for, at branchens økonomi forbedres – og her spiller forsikringsselskaberne altså en nøglerolle, uanset hvor meget de prøver at løbe fra deres ansvar,” siger Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark, der har vært for debatmøderne.  

Flere fortalte på debatmøderne også om, hvordan de var stoppet med at lave forsikringsarbejde for visse selskaber, hvis selskaberne ikke vil betale for de ydelser, der blev leveret, ligesom andre også fortalte, at de er stoppet med at lave skadesarbejde på visse mærker og modeller, herunder Tesla, hvor tidsværkerne ikke hænger sammen og hvor det derfor er svært eller umuligt at tjene penge på skadesarbejdet.  

Og generelt var det derfor godt at mødes og diskutere branchen, fastslår Nicky Bobak. 

“Det er jo altid godt at erfaringsudveksle og bliver klogere på hinandens oplevelser og hvordan man håndterer det,” siger han og tilføjer:  

“Når man sidder så mange sammen, så er der jo nogle ting, der kommer til at stå endnu mere klart. Eksempelvis havde stort set alle oplevet, at forsikringsselskabernes indkøbere havde afvist timeprisstigninger, fordi lige præcis de var “de dyreste i området.” Men det kan jo ikke passe. Alle kan jo for pokker ikke være den dyreste i området. Og det viser, de feje metoder, som forsikringsselskaberne benytter,” siger Nicky Bobak.  

“Og det er jo desværre kun ét enkelt eksempel på, hvordan forsikringsselskaber vrider armen om på skadesbranchen. Det kræver, at vi siger stop og ikke finder os i det længere. Vi bliver nødt til at være bedre til at stå sammen og sætte foden ned,” tilføjer han.  

AutoBranchen Danmark vil nu arbejde videre med de input, der kom på debatmøderne.  Tidligere på året udgav AutoBranchen Danmark en guide til den gode forhandling med forsikringsselskaberne. Den kan downloades og læses her: https://autobranchendanmark.dk/guide-til-den-gode-forhandling/

Kontakt

Nicky Bobak

Eftermarkedschef- og Brugtvognsekspert