Eftermarked

Alt for mange biler eksporteres, hvis genbrug skal stige i reparationer

Mens efterspørgslen på gode brugte reservedele er høj, eksporteres nyere biler i stort antal til udlandet. Forsikringsselskaberne kan ikke både blæse og have mel i munden, lyder det.

Fra forsikringsselskabernes side er der fokus på at fremme brugen af brugte dele i skadesarbejdet, men samtidig bliver mange af de skadede biler, der kunne sikre genbrug af reservedele, eksporteret ud af landet. Nogle estimater peger på, at op imod 85 procent af alle totalskadede biler eksporteres ud af landet. Andre peger på, at andelen er mindre. Men uanset hvad er der tale om en stigende tendens.

Og det er et dilemma, som forsikringsselskaberne bør gøre noget ved, hvis man virkelig vil fremme brugen af brugte dele, mener Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark.

“Hvis værkstederne skal bruge flere brugte dele, skal de være af god kvalitet – og det skal ikke være svært at skaffe dem. Men vi går desværre glip af rigtig mange gode reservedele, fordi flere og flere skadede biler eksporteres til udlandet. Det hænger ikke sammen, hvis man vil genbruge. Forsikringsselskaberne kan ikke både blæse og have mel i munden,” siger Nicky Bobak.

Det er der enighed om fra Dansk Autogenbrug.

“Som et klogt medlem af Dansk Autogenbrug en gang udtrykte det på en generalforsamling: Det begynder med forsikringsselskaberne, og det slutter med forsikringsselskaberne: Kun ved at reducere eksporten af nyere totalskadede biler kan vi sikre et større udbud af nyere dele,” siger Adam Pade, sekretariatschef hos Dansk Autogenbrug, og fortsætter:

“Her må forsikringsselskaberne afklare med sig selv, om de helst vil gå efter den hurtige gevinst og få mest muligt for bilerne ved salg på portalerne, eller om de ad anden vej kan sikre at holde flere biler “hjemme” til gavn for et tilfredsstillende udbud af genbrugsdele.”

AutoBranchen Danmark udgiver senere på året et notat om reparationsgrænsens konsekvenser for samfundsøkonomien, klimaet og miljøet. Notatet er udarbejdet af Teknologisk Institut og heri bliver der også taget fat på eksporten af totalskadede biler.

Kontakt

Nicky Bobak

Eftermarkedschef- og Brugtvognsekspert