Sidste år nåede antallet af takserede motorskader op på over 415.000, hvilket var rekord for branchen. Men som det også har tydet på året igennem, kommer den rekord ikke til at holde længe.
En ny analyse viser nemlig, at antallet af takserede skader i 2024 vil nå over 500.000, hvilket vil være en ny markant rekord.
Det skriver branchemediet InsideForsikring på baggrund af en markedsrapport fra mæglergiganten WTW.
Det har som bekendt allerede fået forsikringsselskaber til at skrue op for, hvad det koster at få sin bil forsikret. Blandt andet også med henvisning til, at skadesbeløbene samtidig bliver større.
Det skyldes blandt andet, at der er flere elbiler på vejene. Beregninger fra FDM viser, at en gennemsnitlig elbilsskade beløber sig til 15.300, mens en gennemsnitlig skade på en benzinbil ligger på 11.700 kroner. Det flugter med en analyse fra Forsikring & Pension, der også peger på, at reparationer af elbiler er op til 30 procent mere bekostelige end reparationer af benzin- og dieselbiler.
“Ifølge en tidligere analyse baseret på data fra 2023 er reparationsudgifterne på elbiler gennemsnitligt 30 procent dyrere end reparationer på tilsvarende fossile biler. Men om årsagen til det billede er, at der fortsat er et begrænset marked og volumen på for eksempel reservedele til elbiler, og at elbiler alt andet lige er nyere end andre biler, og at skaderne dermed er forholdsmæssig større og sværere at udbedre, det ved vi ikke. Vi har en hypotese om, at de gennemsnitlige reparationsudgifter på elbiler falder over tid, fordi der bliver mere konkurrence på reparationer og reservedele. Men om det er en rigtig hypotese og forventning, det vil kun tiden vise,” kommenterer underdirektør i F&P Pia Holm Steffensen overfor InsideForsikring.
WTW peger på, at elbilskaderne er dyrere, fordi mange elbiler er tungere, ligesom de ofte også har mere avanceret udstyr. Samtidig nævnes elbilernes større acceleration som en årsag, ligesom WTW peger på, at det generelt øgede antal af skader kan skyldes større uopmærksomhed i trafikken, hvor mange distraheres af diverse skærme og mobiltelefoner under kørslen.
Kortsigtet strategi fra forsikringsselskaberne
Nicky Bobak, der er eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark fastslår, at man genkender tenderserne.
“Vores generelle erfaring er, at mange af skaderne på elbiler er dyrere end de skader, vi er vant til at se på fossilbilerne. Det skyldes blandt andet den højere acceleration, som mange elbiler har, og at elbilerne generelt er tungerne og dermed kan forrette større skade. Men det skyldes også, at reservedelene tit er dyrere, end vi har været vant til,” siger han.
“De langt flere elbiler på markedet har selvfølgelig betydning på landets værksteder. Der er gang i en stor omstilling både i forhold til uddannelse og udstyr, som selvfølgelig koster penge for værkstederne. Samtidig oplever forsikringsselskaberne, at bilforsikringerne i mindre grad end tidligere er deres guldæg, og det fører til et øget pres på værkstederne, hvor mange tvinges til at arbejde gratis for forsikringsselskaberne med dårlig økonomi til følge,” lyder det videre.
Og derfor bør det øgede antal skader give stof til eftertanke hos forsikringsselskaberne, siger han:
“Med udsigt til at antallet af skaderne bliver så højt, som prognoserne anslår, er der i den grad brug for, at landet har mange gode autoværksteder, der kan tiltrække og fastholde arbejdskraft og som har råd til at investere i nyt udstyr, så de kan reparere kundernes biler på bedst mulig vis. Det er også en forpligtelse for forsikringsselskaberne, som de ikke er specielt gode til at leve op til for tiden, hvor mange i skadesbranchen presses i bund. Det er en kortsigtet strategi fra forsikringsselskabernes side, som kan ende med at bide dem i halen, når kunderne skal vente længere på at få repareret deres bil eller får længere til det nærmeste værksted.”