Elbiler

Analyser nedtoner frygten for bilforhandlerdød

Det er efterhånden et vilkår for bilforhandlerne, at deres fysiske forretninger bliver spået døde om ganske få år. Store og dyre bygninger kan ikke matche onlinehandel, og indehavere og investorer står tilbage med spildte millioner, fordi kunderne, uden at blinke, køber hvad som helst online med to tryk på en skærm.

Den tese, og de forudsigelser om massiv disruption, har det britiske analyseinstitut inden for autobranchen ICDP nærstuderet for at tage temperaturen på, om autobranchen er ved at blive ændret for altid. Svaret er ikke så dystert endda. Det var en af hovedkonklusioner på et forårsmøde afholdt af ICDP i Berlin, som AutoBranchen Danmark var med til.

Brug for forhandlerne

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

Steve Young, analytiker hos ICDP. (Foto: Henrik Nordstrøm Mortensen)

Det overordnede budskab fra ICDP, der løbende siden 1994 har overvåget, analyseret og rådgivet bilforhandlere og bilproducenter på især de største markeder, var, at bilforhandlerne vil bestå. Men en stor del af den handel, som i dag foregår fysisk, er allerede ved at rykke over på digitale platforme. Det omfatter både nye og brugte biler, og det omfatter hele processen fra at få øje på en bil eller et tilbud,og til kunden har skrevet under på slutsedlen. Det fortalte Steve Young, analytiker fra ICDP.

“Det digitale salg tager fart, når vi kigger på store markeder som det britiske, tyske og til dels det franske. Det stiller nogle andre krav til den kunderejse, forhandlerne og salgsstederne skal levere. Mange kunder har stigende forventninger om en totalt gnidningsfri købsproces, hvor meget kan klares hjemme fra sofaen. Som i andre i industrier”, sagde Steve Young.

Ifølge Andrew Tongue, der ligeledes arbejder for ICDP’s britiske division, har ingen bilproducenter lige nu et incitament til at skære forhandlerledet fra. Det skyldes både historiske grunde, og så hele logistikken, ikke mindst i forhold til eftermarkedet.

“De fleste ville sagtens kunne sælge en bil helt online. Men det er ét salg. Både importørerne, forhandlerne og værksteder lever af servicekontrakter og alle de opgaver og services, som kommer efter salget. Og selv om disruption flittigt er blevet nævnt i den forbindelse, ser vi ingen faresignaler i øjeblikket for, at der her bliver ændret fundamentalt på fødekæden. Ingen har interesse i det, og ingen har endnu fremlagt og haft succes med en forretningsmodel, som vender det hele på hovedet”, forklarede Andrew Tongue.

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

Færre salgssteder, men større omsætning blandt dem, som sætter sig på bilsalget.

Fortsat rolle – men konsolidering

Den overordnede trend om konsolidering blandt europæiske bilforhandlere og salgssteder hersker fortsat, og ser man på årene 2008-2018 er antallet af forhandlere faldet med 16 procent på europæisk plan. Nogenlunde samme udvikling ses på antallet af mærkeværksteder i Europa, hvor der på de samme ti år er sket et fald på 14 procent. Pascal Haubenreisser, som arbejder med ICDP i Tyskland, sagde som supplement på mødet i Berlin:

“Der er intet som tyder på, at vi har nået grænsen for, hvor mange virksomheder som fusionerer, og lægger forretningsområder sammen i øjeblikket. Der vil de næste mange år være brug for masser af bilforhandlere, men målt på antal går det tilbage. Målt på omsætning går det dog frem, og de store omsætter for mere og mere. Alt efter land sidder stadig færre aktører på mellem 20 og 45 procent af det samlede ny bilsalg”, fortalte Pascal Haubenreisser fra ICDP på et af sine oplæg i Berlin.

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][fusion_tagline_box backgroundcolor=”” shadow=”no” shadowopacity=”0.7″ border=”1px” bordercolor=”” highlightposition=”top” content_alignment=”left” link=”” linktarget=”_self” modal=”” button_size=”” button_shape=”” button_type=”” buttoncolor=”” button=”” title=”Vores Autobranche 2019″ description=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=””]De to branchedage ”Vores Autobranche”, som AutoBranchen Danmark og Motor-magasinet står for, sætter fokus på branchens store omstilling. “Vores autobranche” bliver en blanding af oplæg fra eksperter om autobranchens fremtid samt muligheden for at møde eksperterne og andre branchefolk i mindre grupper. Emner som forsikring, generationsskifte, trivsel og autolakeringens fremtid er i fokus, når der er fagsnak i føresædet.

Du kan se de foreløbige talere her. Det er gratis at tilmelde sig frem til 7. april. Derefter koster det 295 kroner at deltage. Læs mere og tilmeld dig her[/fusion_tagline_box]

 

 

 

 [/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]