Autotaks

Bobak: Er det ikke på tide, at lakereren bestemmer selv?

Magtforholdet i skadesbranchen er for skævt, og lakerere rammes tit af at være underleverandør til forsikringsselskaberne. Men behøver det at være sådan?

Dette er et debatindlæg af Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark, bragt i Motor-Magasinet 26. april 2024.

En af de store aktører i den danske lakbranche, Exolak, har netop åbnet en for mig at se både nødvendig og aktuel debat. Indehaver af Exolak, Marcin Stefanski, har på eftermarked.dk nemlig fastslået, at det for ham kun er et spørgsmål om tid, før landets lakerere tager deres skæbne i egen hånd og selv forhandler direkte med forsikringsselskaberne.

I dag er lakererne underleverandør, og skadesbranchens forhandling med forsikringsselskaberne sker gennem karrosseriværkstederne. Sådan har det været i mange år, men det er ikke en naturgiven ting. Og måske er tiden inde til at tage et opgør med det? Der er i hvert fald en del ting, der taler for det.

Alt for ofte har vi set, at forsikringsselskaberne afviser at bekymre sig om lakerernes ve og vel og de vilkår, som de arbejder under, fordi forsikringsselskaberne – ifølge dem selv – ikke er kunder hos lakererne. Det er jeg uenig i. Det synes jeg helt åbenlyst forsikringsselskaberne er – og lakererne vilkår dikteres i hvert fald på lange stræk af forsikringsselskabernes tilbudssystem, Autotaks.

Uden reel indflydelse

Helt grundlæggende er der uanset hvad noget forkert i, at en lakerers timepris og øvrige vilkår ikke forhandles af lakereren selv, men af et pladeværksted, der måske ikke altid har lakererens ønsker og behov som sin førsteprioritet. Det giver mening, for pladeværkstedet skal først og fremmest tænke på sin egen forretning – og det kan sandt at sige være svært nok at sikre fair afregning til karrosseriværkstedet fra forsikringsselskabet. Men det betyder, at lakereren bliver efterladt i et vakuum, hvor de er sat uden for reel indflydelse på de vilkår, der i det store og hele dikterer, om deres forretning bliver en succes eller en fiasko.

På samme måde er lakererne heller ikke herre over, om pladeværkstedet sikrer, at lakererne får udbetalt den rigtige starttid, efter F&P omstrukturerede starttiden i Autotaks ved årets begyndelse. Det kan betyde rigtig meget på bundlinjen for landets lakerere, hvis ikke dialogen med pladeværkstederne er god nok – og hvis ikke den korrekte starttid kommer med hver gang.

I det hele taget er alt for meget af ansvaret for lakererens forretning lagt for langt væk fra lakereren selv. Og når man ser på den økonomiske situation hos mange lakerere, er det måske noget af forklaringen.

Hvis man giver lakererne muligheden for selv at forhandle deres vilkår, tror jeg, man vil komme et skridt nærmere en situation, hvor forsikringsselskaberne betaler reelle priser for de opgaver, der løses.

Gratis opgaver

I dag er skadesbranchen plaget af, at alt for mange opgaver bliver leveret gratis. For karrosseriværkstederne gælder det eksempelvis lånebiler; for lakererne er det fragt til og fra værkstedet, der er den store synder – og den interne rabat, der ofte eksisterer brancherne imellem, mudrer også billedet.

Spørgsmålet er så, om lakererne er klar til at tage opgave på sige? Det vil være en stor opgave for mange lakerere at skulle bide skeer med hårde indkøbere fra forsikringsselskaberne. Men det er det allerede i dag – bare gennem et pladeværksted.

I en nylig medlemsundersøgelse har vi i AutoBranchen Danmark spurgt om vores medlemmers holdning til sagen. Her er budskabet i hvert fald klart. Kun knap hver tiende synes, at det er en dårlig idé at lakererne overtager forhandlingen, mens 75 procent synes, det er en god idé.

Så måske er tiden inde til et nybrud i skadesbranchen, hvor forsikringsselskaberne kan håndtere både at forhandle med både værksteder, men også med lakererne, hvis de ønsker det?

Kontakt

Nicky Bobak

Eftermarkedschef- og Brugtvognsekspert