Eftermarked

Byens Bilpleje advarer om øgede fragtudgifter  

Udgifterne til fragt af biler og reservedele til og fra lakereren vil kun stige, lyder det fra Byens Bilpleje, der er bekymret over udviklingen. AutoBranchen Danmark opfordrer igen forsikringsselskaberne til at bidrage.

Udgifterne til fragt udgør en stadig større udfordring for landets lakerere, sådan som AutoBranchen Danmark har beskrevet det på det seneste. Ikke mindst fordi bilerne bliver tungere, hvilket betyder, at man må køre flere gange for at transportere det samme antal biler.   

Og det bekymrer Dennis Odgaard, grundlægger og CEO for Byens Bilpleje.   

“De stadig tungere biler er et kæmpeproblem for lakererne. Vi skal reelt set til at have fat i lastbilchauffører, fordi det ofte ikke længere er rentabelt at fragte bilerne, som vi har gjort hidtil,” siger Dennis Odgaard.   

“Vi kan jo ikke have, at vores vogne kører rundt med kun én bil, hvor de tidligere har kørt rundt med måske tre,” forklarer han.  

Hvis det bliver nødvendigt med lastbiler og lastbilchauffører til at transportere de skadede biler, vil der følge en række nye krav med, fastslår Odgaard. Og derfor er der brug for, at det bliver tydeligt, hvor stor en udgift fragten udgør, fastslår Byens Bilpleje-grundlæggeren:  

“Det vil være positivt, hvis det bliver synliggjort, hvor stor en udgift fragt er for lakererne, således dialogen omkring betaling sker som et led i forhandlingerne mellem værkstederne og forsikringsselskaberne,” siger Dennis Odgaard. 

AutoBranchen Danmarks eftermarkedschef Nicky Bobak har tidligere fastslået, at forsikringsselskaberne bør bidrage til at betale for de store udgifter, som fragt udgør. Det har Forsikring & Pension i første omgang afvist over for Motor-Magasinet.   

Det gør Peder Herbo, direktør for Autotaks hos Forsikring & Pension, med henvisning til, at lakererne er underleverandør til de værksteder, som forsikringsselskaberne samarbejder med. Samtidig fremhæver han, at forsikringsselskaber i Danmark – modsat Sverige – ikke kan betale for fragt.  

– Sverige og Danmark er to forskellige lande – og på dette område er de meget forskellige. Bland andet gælder to vidt forskellige lovgivninger og forsikringsbetingelser, så det kan ikke sammenlignes, har Peder Herbo sagt til Motor-Magasinet.   

Men den køber Nicky Bobak ikke, og AutoBranchen Danmark forfølger derfor sagen yderligere.  

Kontakt

Nicky Bobak

Eftermarkedschef- og Brugtvognsekspert