Elbiler

Datamure i biler kan betyde tab i omsætningen på 485 mia. kroner

Torben Lund Kudsk, afdelingsleder i FDM, er en mand med en klar mission: Bildata skal være åbne, så både frie forhandlere, værksteder og forbrugerne har adgang til den data, som i stor stil deles mellem moderne biler og især producenterne. Men hvorfor behøver branchen egentlig bekymre sig om bildata? Her var afdelingslederen fra FDM klar i mælet:

“Tænk på et tal. 485 mia. kroner. Det er den årlige merudgift og det omsætningstab, den frie del af branchen taber ved at forhindres i at kunne tilgå data. Det gælder i mange henseende, men især med service og reparationsdelen. Hertil kommer alle de funktioner, som i dag gør en biloplevelsen til en helt anden, hvis man blot man skriver under på, at bilen må dele alt sit data”, sagde Torben Lund Kudsk.

Han var en af hovedtalerne på de to branchedage på Gram Slot afholdt af AutoBranchen Danmark og Motor-magasinet. Her var bildata et varmt emne, og Christel Schaldemose, der stiller op for Socialdemokratiet ved valget til Europa-Parlamentet den 26. maj, var også på branchedagene for at tale om bildata. Torben Lund Kudsk fulgte op:

“Som det er i dag, har EU haft en lidt tvetydig rolle. På den ene side har EU sikret, at alle nye biler skal bygge med et ECall-system, hvor man automatisk kan ringe efter en ambulance, hvis man kører galt. Omvendt har bare den funktion åbnet op for en stor dataudveksling. Og det er blot en af mange funktioner, der i dag er til stede”.

En sund konkurrence

Naturligvis er der både fordele og ulemper ved connectivity – altså de forbundne biler. På den ene side åbner det for branchefolk op for, at der kan tilbydes helt nye services. Det er vigtigt i en tid med en elektrisk omstilling, hvor mere klassiske produkter som olie og bevægelige sliddele på bilerne bliver færre på grund af batterier og elmotorer. Af samme årsag er branchen på udkig efter alternative indtægtskilder, og her er bildata i centrum.

Både reparationer og service kan også gøres mere effektive, fordi bilen måske allerede på forhånd har givet værkstedet og mekanikeren en færdig tjekliste for, hvad den egentlig mangler. Og kombineret med et hav af sensorer i bilerne, kan mekanikeren derfor lettere afgøre hvilke dele, der har brug for udskiftning.

“Men når det er sagt, har vi store problemer, når det kommer til persondatasikkerhed, den reducerede konkurrence og hacking af biler, der i værste fald kan gå ud over vores trafiksikkerhed”, forklarede Torben Lund Kudsk fra FDM.

Flertal for frie data

Men hvordan ser opbakningen så ud for den mission, afdelingslederen fra FDM og hans kolleger i EU er på? Forbrugerne er ifølge FDM ikke i tvivl. 93 procent mener, at der skal lovgivning til på området, så data er frie og tilgængelige for alle. Det gælder også når de spørges til værksteder.

“74 procent mener nemlig, at alle værksteder skal have adgang til de her data. Det er data, som i fremtiden er nøglen i forhold til at servicere biler helt ned til de mest basale ting. Lukkes det af er det kun en udvalgt gruppe, som kan håndtere bilerne. Og det gør ikke noget godt for konkurrence og prisudviklingen”, forklarede Torben Lund Kudsk.