Bilforhandlere

De første agentmodeller begynder at tage form

Forhandlingerne om de kommende agentmodeller i Europa er i fuld gang hos flere bilproducenter. Der tegner sig et mudret billede i forhandlingerne, som AutoBranchen Danmark opsummer her.

Som tidligere beskrevet af Autobranchen Danmark undersøger og tester flere af de store bilproducenter muligheden for at benytte agentmodellen fremfor den velkendte forhandlermodel i fremtiden. Den mest bemærkelsesværdige del af denne udvikling har været Stellantis’ opsigelse af hele det Europæiske forhandlernetværk. Derfor vakte implementeringen af agentmodellen også bekymring på en stor konference for bilforhandlere i september.  

AutoBranchen Danmark følger udviklingen tæt i samarbejde med vores europæiske paraplyorganisation, Cecra, og vores søsterorganisationer i Europa. I flere europæiske lande skal agentmodellen testes til næste år, og derfor foregår der pt. talrige forhandlinger om, hvordan agentmodellerne skal fungere.  

Stellantis er en af de bilkoncerner, hvor der foregår intensive forhandler i øjeblikket, som juridisk chef og advokat hos AutoBranchen Danmark Abid Khan følger. 

”Forhandlingerne drejer sig bl.a. om, hvordan Stellantis skal implementere agentmodellen i Belgien, Holland og Østrig for alle sine mærker fra sommeren 2023. Tilsvarende foregår der forhandlinger ift. Stellantis’ varebilssalg og salg af DS og Alfa Romeo i hele Europa. Desværre tyder vores meldinger på, at der er tale om svære forhandlinger, hvor mange væsentlige forudsætninger for forhandlingerne først er ved at blive afklaret nu. Der ses et lignende billede hos andre bilproducenter, der med enkelte undtagelser ikke virker til at være klar på deres koncept og forhandlerens forretningsmodel,” fortæller Abid Khan.  

De fleste koncerner vil gå med ægte agentmodeller 

AutoBranchen Danmark har i samarbejde med Cecra flere gange advaret imod, at nogle bilproducenter arbejder på en falsk agentmodel, der kan være ulovlig for både forhandler og importør at underskrive. Ifølge Abid Khan tyder det på, at fleste bilkoncerner sigter mod den ægte agentmodel. 

”Ifølge vores oplysninger vælger de fleste bilproducententer ikke at benytte falske agentkontrakter, det gælder også de kinesiske bilmærker, der er på vej ind på det europæiske marked. Det er meget vigtigt, fordi en ægte agentkontrakt vil sikre de kommende agenter bedre rettigheder, og det vil i øvrigt sikre et langt bedre samarbejde mellem importøren og agenten. Desværre tyder flere af vores oplysninger på, at en af Europas største bilkoncerner arbejder på en falsk agentmodel”, siger Abid Khan. 

AutoBranchen Danmark vil følge området tæt i 2023, hvor der bliver mulighed for at se nogle af de store bilproducenterne implementere de første agentmodeller. Udover Stellantis gælder det bl.a. Volkswagens elbiler på visse markeder, ligesom Mercedes og Smart forventes at udvide modellen yderligere med nye lande i 2023.  

Som medlem af AutoBranchen Danmark har du mulighed for at søge rådgivning om agentkontrakter mv. hos vores juridiske afdeling. 

Kontakt

Abid Khan

Juridisk chef / advokat