Husker du at tilføje afregning for sealer på de franske og asiatiske biler? Er du opmærksom på at få afregning for slukning af HV-system på pluginhybrider og elbiler? Bruger du kategorien tillægsarbejde i stedet for 1000-numre, som forsikringsselskabernes robotter helst ikke vil godkende? Ja, får du overhovedet betaling for lockdown af bilen, hvis du skal ind og arbejde ved de orange ledninger på de elektriske biler? Og hvad med lygtejusteringen, som der ikke gives betaling for på mange bilmodeller?
Der er mange ting at holde styr på, når man bruger afregningssystemet Autotaks, og mindst lige så mange tips og tricks, du kan benytte for at få den korrekte betaling for arbejdet i skadesbranchen.
AutoBranchen Danmark holder løbende kurser i brugen af Autotaks. I går var der således et velbesøgt kursus i Aalborg, og snart følger kurser i Hvidovre og Kolding.
Aktuelt er der særligt fokus på brugen af Autoflex, som for mange er en stor udfordring, fordi avancen halter. “Det er et forfærdeligt system,” lød det således i kursuslokalet på TECHCollege i Aalborg i går.
Men også her er der mulighed for at sikre sig bedre afregning, lyder det fra Jørgen Petersen, der er en af AutoBranchen Danmarks kursusholdere.
“Autoflex har givet nye udfordringer i forhold til at sikre korrekt og fyldestgørende afregning, men som det er med Autotaks-systemet generelt står man bedre, jo bedre man kender systemet. Der er nemme genveje til at sikre sig en bedre betaling,” siger Jørgen Petersen, der hver dag ser massevis af skadesrapporter, når han hjælper og rådgiver brugerne af AutoBranchen Danmarks Autotaks-support.
Kampen mod robotterne
“Vi har været vant til at håndtere taksatorerne, men robotterne har ændret rigtig meget i den måde, systemet kan bruges på, så det gælder om hele tiden at være klædt bedst muligt på, når man laver sine opgørelser,” siger Jørgen Petersen.
En af deltagerne på kurset i Aalborg var Ove Kjeldsen, pladeværkfører fra STS Biler i Skive.
Han har været 33 år på samme værksted, men synes stadig det er spændende at gå på arbejde hver dag. Og han kan godt genkende den udvikling:
“Vi bliver som værksteder presset mere og mere. Ikke bare af taksatorerne, men også af de robotter, der skal godkende rapporterne. Det har skabt en vildt udfordrende situation for os,” siger han.
Det gode ved kurset er for ham at få tips og tricks til, hvordan man skal håndtere Autotaks og i særlig grad Autoflex. Og de gode råd kommer både fra selve kurset, men også fra at høre, hvordan andre i branchen håndterer udfordringerne, siger han.
Der er aktuelt to kommende kursus i brugen af Autotaks. Det næste finder sted i Hvidovre den 2. oktober, mens næste kursus i Jylland er i Kolding den 9. oktober.
Du kan tilmelde dig kurserne i Hvidovre her og i Kolding her.