Elbiler

Er Kina ved at lade op til elbilernes næste sprint

Dampen er gået af de kinesiske mærkers salgsvækst herhjemme, men det kan være stilhed før stormen – mange nye mærker og modeller er i hvert fald på vej.

Foto: BYD

Xpeng, Hongqi og BYD. Danskerne er så småt ved at vænne sig til at udtale de kinesiske (el)bilmærker, der blandt andet lokker med ekstrem hurtigladning, god plads og en standard for komfortudstyr, der ville kræve mange dyre krydser på udstyrslisten hos de tyske konkurrenter. 

Gennem de seneste år, har vi set, hvordan summen af de kinesiske mærkers* elbilsalg har fordoblet sig år for år, så de i 2024 sad på ca. 16 pct. af elbilmarkedet. 

Men i første kvartal af 2025 stagnerede det samlede salg af kinesiske nyvogne på 2800 stk., hvilket er omtrent samme antal som første kvartal året før. Enkelte mærker som Xpeng så dog isoleret set en pæn fremgang i perioden. 

For de kinesiske bilproducenter har vejen til succes i Europa angivelig været brolagt med flere forhindringer, end forventet. Man har undervurderet det europæiske marked, lød det for nylig i en udtalelse fra direktør William Li fra bilmærket Nio, der har haft en beskeden tilstedeværelse på det danske marked.  

Han nævner den europæiske straftold på kinesiske elbiler fra slutningen af 2024, som en af de store forhindringer for succes.  

Mange nye mærker på vej 

Men trods disse udfordringer ser det slet ikke ud til, at de kinesiske producenter har givet op på Europa eller Danmark. 

I år er der nemlig allerede blevet offentliggjort adskillige kinesiske bilmærker, som er på vej ind på det danske marked. De fleste ret ukendte mærker herhjemme. 

Det drejer sig bl.a. om mærkerne Omodo og Jaecoo fra Chery Group, som skal importeres af Nic. Christiansen Group, der i forvejen importerer BYD. 

Changan Automobile er på vej med bl.a. mærket Deepal. Dongfeng er på vej. Og Zeekr, som er et søstermærke til Volvo og Polestar under Geely-koncernen, har også meldt sin ankomst til sommer.  

Det BYD-ejede luksusmærke Denza er også på vej med en bil, der har knap 1000 hk og kan krabbe sig sidelæns ind på snævre parkeringspladser i stedet for traditionel parallelparkering. 

Og så har Wismo Group for nylig fået en aftale på plads om import af lukusmærket Exlantix fra Chery Group. Aftalen blev underskrevet under Shanghai Motor Show. 

Porsche-konkurrent præsenteret 

Netop på Shanghai Motor Show blev der i øvrigt præsenteret et overflødighedshorn af elbiler i alle afskygninger. Showstopperen var en mørkeblå sportsvogn fra BYD Denza med modelnavnet ”Z”, der er tænkt som en konkurrent til etablerede sportsvogne som Porsche 911.  

”De nyheder, vi har set præsenteret på Shanghai Motor Show, understreger, hvor hurtigt udviklingen i Kina går lige nu,” siger Charlotte Brix Andersen, leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation og fortsætter: 

 ”Man skal ikke dømme kineserne ude, selvom de har mødt lidt modstand på det seneste. De tænker langsigtet. Allerede i denne måned lancerer de fx den lille BYD Dolphin Surf, som har potentialet til at sende salget op i et helt andet gear herhjemme.” 

I Kina sælges den lille BYD til priser under 65.000 danske kroner. I Europa bliver det en lidt ændret model, som bl.a. forlænges for at passe bedre til det europæiske marked. Men selv med fragt, told og moms oveni, er der lagt op til en yderst konkurrencedygtig pris. I Jyllands-Posten har Jan Lang gættet på 150.000 kr. 

”Hvis prisen kommer ned i det felt, vil den stå enormt stærkt, når man tænker på, hvor billig den vil være i drift,” siger Charlotte Brix Andersen. 

Samtidig forlyder det, at EU og Kina er i dialog om en evt. fjernelse af straftolden mod et bundniveau i prisen i stedet. Det kan potentielt gøre det europæiske marked endnu mere interessant for de kinesiske mærker igen. 

*Her medregner vi følgende mærker som kinesiske eller kinesisk ejede: Volvo, Xpeng, BYD, Polestar, MG, Hongqi, Voyah, Maxus, Aiways, Lotus, Jia Ji, JAC, BAW, Navor, Nio og Xingyun 

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation